donderdag 24 oktober 2013

Een oude bekende???

Ik ben de laatste van de mensen die door het bestuur van het Quiltersgilde gevraagd is af en toe te bloggen.
Ik ben Flox den Hartog Jager. In de periode 2005-2007 heb ik de masterclass Quilten Speciaal gevolgd. Deze groep 5 is later verder gegaan als StiQS. Ik ben nog steeds en met veel plezier lid van deze groep. Daarnaast organiseer ik tentoonstellingen en masterclasses voor quilters die Quilten Speciaal hebben gevolgd.
Voor velen van ú ben ik waarschijnlijk geen onbekende. Tot voorjaar 2009 schreef ik ieder kwartaal onder het kopje "Het experiment" over mijn experimenten in Quiltnieuws. Zelf had ik veel plezier met de voorbereidingen en ik heb begrepen dat het voor veel lezers een eerste aanraking met art quilts is geweest. Voor mij zijn quilts en art quilts duidelijk met elkaar verbonden door het gebruik van dezelfde basistechnieken - de lagen en het doorpitten, bijvoorbeeld. Voor de rest zijn het echter andere takken van sport. Wilt u lekker op de traditionele toer blijven dan is dat natuurlijk prima! Lekker doen waar je goed in bent en plezier in hebt - daar is niets mis mee. Maar soms wordt heel voorzichtig en in het begin waarschijnlijk ongemerkt tot je eigen verrassing een ander weggetje ingeslagen na het kijken naar ander textiel werk.
Dit is wat ik in deze blogs wil doen: Samen op reis gaan door een wonderbaarlijke textiele wereld, die zoals we zullen zien veel groter is dan het quilten. Kijken en je verwonderen over de vele vormen die textiel kan aannemen. Inspiratie aanreiken: verder ga ik niet...., maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat u niet verder mag gaan.



Flox den Hartog Jager


Six nights of creation (detail)
Flox den Hartog Jager


P.S.
Afgelopen vrijdag (11 oktober) was ik in Delmenhorst bij Bremen in museum Nordwolle. De tentoonstelling daar was een Nederlands feestje. Van de 20 quilts waren er 10 gemaakt door Nederlanderse quilters. Daarbij won Marjo van der Leeuw de derde prijs (een prachtig leren koffertje gevuld met garens) met haar quilt "Losing Time", die op de achtergrond nog net te zien is. Marjo - nogmaals gefeliciteerd!






  

7 opmerkingen:

Aart zei

Wat leuk dat je ook gaat schrijven voor dit blog! Het zou best weleens kunnen dat door jouw stukjes in Quiltnieuws mijn interesse in de niet traditionele kant is aangewakkerd.
http://quiltaart.blogspot.nl

Nienke zei

Welkom Flox! Een paar jaar geleden wilde ik een stapel Quiltnieuws opruimen en heb toen alle edities van 'Het experiment' eruit gehaald en in een map opgeslagen. Ik realiseer me nu pas dat die van jou waren, wat leuk! Maakt dat ik nog meer uitkijk naar je bijdragen aan dit blog!

Hannie de Beer zei

Wat fijn dat je nu ook regelmatig weer voor het QG op dit blog gaat schrijven! Een aanwinst, ik ga er naar uitkijken!

Klaske zei

Ik ben zelf een traditionele quilter,maar ik ga graag mee met de reis in de wonderbaarlijke textiele wereld, lijkt me reuze interessant!!

Jo Huijsman zei

Ik weet zeker dat ik van di blog ga genieten. Wat betreft je artikelen in Quiltnieus: toen boeide het mij niet, maar nu heb ik er heel veel plezier van. Leuk dat ik toch stappen heb gezet van traditioneel naar..........misschien ooit Art.

christina zei

verheug me nu al op jouw blogjes hier. Trouwens, heb je nog meer foto's van delmenhorst? Door de griep kon ik niet komen en heb verder ook nog niets gezien.

flox zei

Voor Christina: De tentoonstelling was prachtig. In een mooie oude fabriekshal, waar de machines nog stonden - dan komen de quilts nog beter uit. Helaas was de belichting zodanig dat de foto's van de quilts vreselijk werden. Je hing op het goede pad, naast de tweede prijs winnares en in hetzelfde rijtje als Marjo.