donderdag 28 november 2013

Textielgeheimen 1


Textiel is helemaal in. De krant - zelfs het NRC, dat wij lezen- staat er vol van.

Een aantal weken geleden wordt beweerd dat het leren van iets nieuws - zoals bijvoorbeeld quilten, ja het stond er echt!- goed zou zijn om het verstand op peil te houden. Tjonge, ik begrijp eindelijk waarom ik op mijn leeftijd nog zo slim ben! Helaas vermeldt het artikel niet hoelang de werking aan zal houden....

Heeft u ook, net als ik, een breiperiode gehad? Dan weet u ook dat roken en breien niet samen gaan. Dat is precies de reden waarom Loes is gaan breien, lees ik vanavond in de krant, en ze is er nooit mee opgehouden. Sinds 1955 heeft ze al 556 truien gebreid en elke keer volgens een eigen patroon dat al breiend bij haar opkomt. Kunstenares Christien Meindertsma maakte er een heuse catalogus van. En aaaallllllll die truien zijn te zien in het volgende filmpje. (Het doet een beetje denken aan de tweede versie van Ja zuster, nee zuster).

Een paar dagen later staat er dat een Duitse kunstenares de Berlijnse muur weer heeft ingeborduurd op een foto van het hedendaags Berlijn. Helaas heb ik de krant weggegooid zonder het stukje uit te knippen en het gaat me wat ver om de krantenbak door te spitten. We zullen de naam van deze kunstenares dus nooit weten. Er zijn veel textielkunstenaars die dergelijke fotokunst maken. In Nederland is de bekendste kunstenaar die dit doet Berend Strik. zie ook hier.

Maar ook Hinke Schreuders en Seet van Hout (ze heeft helaas geen eigen website) werken op deze manier en de resultaten zijn bijzonder interessant. Ik ben benieuwd wat u vindt van de foto's van Maurizio Anzeri. Ik vind ze een beetje griezelig, maar misschien bent u er wel helemaal weg van. Inge Jacobsen bewerkt portretten net als Lauren DiCioccio. Van haar vind ik ook de boeken met portretten in kruissteek heel erg bijzonder. Maria Ikonomopoulou is gefascineerd door de relatie tussen mensen, maar maakt ook heel ander werk. Tot slot het werk van  Ehren Elizabeth Reed, die vlechtwerkjes over foto's lijkt te leggen.

Er zijn dus heel veel manieren om te borduren op foto's en misschien vindt u al bordurend wel uw eigen weg. En misschien vindt u wel een manier om dat borduurwerk te integreren in uw quilt.
Ik ben benieuwd.

Flox den Hartog Jager

PS1
Net als mijn moeder koop ik boeken in de Kinderboekenweek omdat ik lezen belangrijk vind. Nu niet meer voor mijn kinderen - die zijn al groot- maar voor mijn kleinkinderen. Dit jaar kocht ik het fantastisch geillustreerde boek "Prinses Pernilla & de reddende ridders" van Mathilde Stein en Dorine de Vos.
Het verhaal gaat over een prinsesje. Het prinsesje is huwbaar en er komen prinsen langs. Geen van hen kan haar bekoren, tot  Roderick Roderock langs komt. Ik wed dat u ook voor zo'n man gevallen zou zijn.....



PS2
Vindt u het leuk om mee te doen aan een borduurproject? Bestel dan bij Monica Auch een Stitch your brain borduurwerk.


PS3
In Nederland zijn allerlei leuke initiatieven op textielgebied. De tentoonstelling van het Textile Research Center in Leiden is er een van.
TRC TENTOONSTELLING:
WAT IS BORDUURWERK? 5 SEPTEMBER 2013- 30 JANUARI 2014
Foto uit ca. 1904 van Henriëtte Braunstahl (1885-1983). TRC Collectie.Foto uit ca. 1904 van Henriëtte Braunstahl (1885-1983). TRC Collectie.
De nu lopende TRC tentoonstelling is geheel gewijd aan het oude ambacht van borduurwerk. Onder de titel Wat is borduurwerk?’, laat de tentoonstelling vele voorbeelden zien van historisch en modern borduursel uit allerlei delen van de wereld, zoals appliqué, couching, ajour- en stopwerk, quilting en smocking. De tentoonstelling laat niet alleen geborduurd textiel zien, maar ook een groot aantal geheel geklede paspoppen met geborduurde kleding uit alle windstreken.
Een deel van de tentoonstelling geeft technische informatie over gereedschap, garens, textiel, en de manier waarop een motief op de stof wordt aangebracht. Een ander deel laat allerlei vormen van borduurwerk zien, uit de grote collectie van het TRC. Dit deel vormt een geweldige bron van informatie en inspiratie.
Het derde deel gaat over een jonge vrouw, Henriëtte Braunstahl (1885-1983) in Den Haag, die in 1904 een diploma kreeg van de Industrieschool voor Meisjes, voor handvaardigheid en het geven van onderwijs. Een paar jaar geleden verwierf het TRC van haar familie haar collectie van schoolboeken, aquarel albums, foto’s, maar ook voorbeelden van haar borduurwerk. De TRC borduur-tentoonstelling is het moment om deze heel persoonlijke collectie te laten zien, en daarmee iets te vertellen over het onderwijs in de naaldkunst in het begin van de twintigste eeuw.
Om een idee te krijgen van de tentoonstelling, kunt U hier een YouTube film bekijken, gemaakt door Andrew Thompson, en met Shelley Anderson, een van de TRC vrijwilligsters, als gids. Voor een foto-impressie, klik hier.

Adresgegevens:
TRC.  Hogewoerd 164, 2311 HW Leiden. Tel. +31 (0)71 5134144 / +31 (0)6 28830428
Openingstijden: Maandag tot/met donderdag, van 10.00 tot 16.00 uur. Toegang gratis, maar een vrijwillige bijdrage is zeer welkom.


1 opmerking:

Nienke zei

Wat een fantastische groep links en de moeite van het bekijken waarde-namen, dank je wel!