donderdag 2 januari 2014

Textielgeheimen 2

 
De textielkunstenaars die ik het meest bewonder, zijn het moeilijkst te vinden op internet. Wat de reden daarvan is weet ik niet precies. Ik denk van sommigen dat ze gewoon wat ouder zijn en verwacht dat ze daarom niet zo goed kunnen omgaan met het web. Anderen staan misschien voor de keuze: bekend worden en gekend zijn of exclusief blijven. Vooral dat laatste is een groot dilemma voor een kunstenaar, denk ik.

Daarom geef ik hun geheimen maar prijs. Ik ben benieuwd, wat u ervan vindt.

Ik wil beginnen met Dinah Prentice. Haar werk straalt een enorme kracht uit, zowel haar Jack Block in beperkt kleuren scala als haar Persephone Rising.

Een zelfde kracht is te vinden in het werk van Dorothy Caldwell. Haar ontwikkeling is te volgen op de volgende site. Ze verbeeldt haar thema's vaak op een verbluffend eenvoudige manier. Zo eenvoudig dat je denkt: dat kan ik ook, maar geloof me.... het is moeilijker dan je denkt (en dat mag ik zeggen, want ik heb geprobeerd in haar stijl te werken, en dat is me niet gelukt.)

Sati Zech heeft onderzocht wat een rode stip betekent en op hoeveel manieren je die kunt verbeelden. Hoewel ik niet zeker weet of ze van stof zijn of misschien wel van papier, vind ik ze prachtig. Ja, ik val op ROOOOOOOD, van welk materiaal ze gemaakt zijn, maakt me dan minder uit.

Een belangrijke Engelse textielkunstenaar is Alice Kettle. Ze borduurt grote lappen vol met haar naaimachine. Haar grootste werk is 16,5 meter lang (ja u leest het goed!) bij 3 meter breed. Ook daar is elk kleurvlak geheel met de naaimachine opgevuld. Veel van haar werk is helemaal niet plat, maar beweegt zich in de derde dimensie. Ik vind vooral haar mensfiguren fascinerend en zo krachtig weergegeven - kijk maar eens naar haar verbeelding van het verhaal van Odysseus van Homerus. Zelf is ze tot mijn verbazing een meisje gebleven.

Heel anders en veel "kleiner" werkt Matthew Harris. Duidelijk kun je op zijn site zien dat aan elk van zijn textiele werken een reeks van geschilderde en getekende ontwerpen en experimenten ten grondslag ligt. Zo zie je maar: ook grote kunstenaars moeten heel hard werken om goede werken te maken.

Prachtig zijn de schilderijen van jute, die Alberto Burri maakt of liever maakte, want hij is al overleden. Ik zei toch al dat ik op rood val. Hij heeft zijn eigen museum in Perugia, dus als u daar ooit op vakantie gaat, hoop ik dat u voor mij een catalogus meeneemt.

Nederland had ook zo'n kunstenaar, die met afval materialen prachtige "patchwork"kunst maakte. Ik bedoel natuurlijk Krijn Giezen. Ook van hem staat werk op het internet, ook al is het erg moeilijk te vinden.

Het werk van de laatste twee doet me denken aan foto's van oude kimono's, die ook wel boro worden genoemd. Het zijn kledingstukken die gedragen werden door arme mensen. Zo arm dat hun kimono's steeds maar weer opgelapt werden - in de letterlijke betekenis van het woord. Ze tonen de schoonheid van verval, maar ook van patchwork en verdienen goed bestudeerd te worden. Ze zijn van een wonderlijke schoonheid, hoewel ze nooit bedoeld zijn als kunst.

Wat ik mooi vind is met recht een allegaartje en zeker geen recht toe recht aan quilt. Ik hoop toch dar u ervan geniet en wens u allen een heel goed nieuwjaar!

Flox den Hartog Jager

PS
Heeft u nog zin in een leuke expositie? Ga dan naar de Visserstruien kijken in Katwijk tot begin januari 2014 of in een groot aantal andere musea in vissersplaatsen.
grote foto
Van 18 januari t/m 22 april 2014 is de expositie van de truien te zien in Museum Kaap Skil in Oudeschild op Texel.
Van 1 mei t/m 31 augustus 2014 zijn de visserstruien - in drieën gesplitst - te bewonderen in de bij elkaar in de buurt liggende musea in Paesens-Moddergat, Dokkum en Zoutkamp (Friesland en Groningen).
Van 1 oktober 2014 t/m 28 februari 2015 gaan de visserstruien naar het Stadsmuseum in Harderwijk.
Waar de expositie daarna neerstrijkt, wordt tijdig aangekondigd.


Of ga naar de tentoonstelling van Chanel in het Gemeente Museum Den Haag
 Een tentoonstelling van Draiflessen Collection Nu t/m 02-02-2014
 
Fong Leng - Fashion & Art Van 13 december 2013 tot en met 16 maart 2014 Amsterdam Museum
Fong Leng - Fashion & Art
                   
Modeontwerpster en kunstenares Fong Leng is “la grande dame” in het modecircuit van de jaren ‘70 en ’80 van de twintigste eeuw. Met haar eigenzinnige creaties en wervelende modeshows verwerft zij bekendheid in Nederland. Het Amsterdam Museum toont vanaf 12 december ontwerpen uit de eigen collectie plus recent – en niet eerder getoond – werk in de tentoonstelling Fong Leng – Fashion & Art.


Tot half januari is er in het Centraal Museum in Utrecht een tentoonstelling over Monsters in de Mode. Zie ook Pinterest
                                                                                                                                                                                      


4 opmerkingen:

Ineke zei

Erg interessant om alles te lezen en te bekijken. Dank je wel!

Nienke zei

Wat een hoop mooie links om uitgebreid in te verdiepen. En dat de visserstruien naar Harderwijk komen vind ik ook bijzonder leuk om te lezen!

Suus zei

Ik heb genoten van dit artikel, dank je wel.

Aart zei

Ik had nog even gewacht om dit bericht te lezen, door de vele links. Daar moest ik even wat meer tijd voor hebben en die heb ik nu genomen. Wat een mooie werken heb ik net gezien, dank je wel voor het delen en onder de aandacht brengen.
http://quiltaart.blogspot.nl