donderdag 6 februari 2014

Textielgeheimen 3


Bij textielkunst denken wij vaak alleen aan vrouwelijke kunstenaars, maar wist u dat textiel ook het favoriete materiaal is van veel mannen?

In mijn vorige blogs had ik het al over Matthew Harris, Berend Strik, Alberto Burri en Krijn Giezen.
Maar er zijn nog veel meer fibermen.

Waarschijnlijk is Michael James van al deze men of cloth het bekendst onder quilters. Leuk detail is dat hij begon met tamelijk traditionele quilts - al waren ze altijd groter dan groot, heb ik begrepen. Veel werk heeft diagonale strepen. Inmiddels maakt hij heel ander werk, dat vaak is opgebouwd uit foto's van wat men noemt texturen - beelden van oppervlakten.

In het begin van zijn carrière maakte Michael Brennand-Wood fascinerende roosters waar hij textiel door vlocht. Inmiddels is hij zo gefascineerd door bloemen dat hij zich daar al jaren mee bezig houdt. In de tussenfase maakte hij werken die het middenhouden tussen mandala's en kant.

James Hunting is een van de interessante textielkunstenaars in Engeland. Hij kan met weinig materiaal veel zeggen.

Van John Paul Morabito zijn vooral de werken met brandgaten interessant.

Het werk van Michael Radyk doet me aan de jaren 70 en 80 denken. Spannend is dat veel van zijn recente werken niet vlak zijn. Verder voel ik me aangetrokken tot de grijzen en bruinen van ander werk van Michael.

Walter Brix  was een van de lesgevers bij Quilten Speciaal. De leden van StiQS denken met veel plezier terug aan een dagje shibori met hem. Walter heeft zich verder ontwikkelt tot een borduurder. (De site is niet makkelijk te doorgronden. Klik daarom vooral op alle trefwoorden aan de rechterkant)

Prachtig werk maakt ook Richard McVetis. Maar veel informatie kan ik niet over hem vinden.

Joe Cunningham of Joe the Quilter maakt  zeer grafisch werk en vindt mooie oplossingen. Hij combineert rechte/rechthoekige vlakken met zeer uitgesproken, meer organische lijnen in felle kleuren.

Fascinerend zijn de mensfiguren die Özcan Uzkur van textiel heeft gemaakt. Die zou ik wel van nog dichterbij willen bekijken om te zien hoe ze gemaakt zijn (met borduursels op vlies????). In zijn werk wordt duidelijk dat textiel werk helemaal niet rechthoekig of vierkant hoeft te zijn. Je kunt elke vorm ophangen met wat spelden op de muur. (Ziet u ook dat ze rood zijn.... zijn we weer terug bij wat mij altijd aantrekt!)

Eigenlijk vind ik het Mad Homes project van Luke Haynes nog het grappigste van al het werk dat ik van mannen heb gezien. Een heel huis waar de muren, vloer en plafonds zijn behangen met kleren. Hoe bedenk je het. Luke maakt overigens ook quilts.

Wie nog niet genoeg heeft van deze mannen: hier staan er nog 100



De Kunsthal Rotterdam heeft een tentoonstelling over het Finse bedrijf Marimekko. Ach, jeugdsentiment...................., hoewel Marimekko nog steeds actief is.
marimekko



Flox den Hartog Jager

1 opmerking:

Hannie de Beer zei

Een goed artikel Flox! Ik heb genoten van alle links die je maakte van de kunstenaars.
Dankje!