donderdag 17 april 2014

Textielgeheimen 4

Afgelopen week bezocht ik het museum in Arnhem. Ik kom daar vandaan en ik herinner me dat we als kinderen vaak toch wel hele dagen in dat museum doorbrachten en ons verwonderden over alle schatten die daar te zien waren. Althans zo was het in mijn herinnering - natuurlijk kan het in werkelijkheid wel anders zijn geweest. De tijd in mijn kinderjaren loopt trager dan nu in mijn volwassen leven. Huizen waren in mijn herinnering groter dan ze nu blijken te zijn en de afstand naar mijn middelbare school blijkt een kippeneindje, terwijl ik toch dacht elke dag een eind te moeten fietsen.
En tja, ook de tentoonstelling - Threads genaamd en aangekondigd als zinderende tentoonstelling blijkt in feite een  mager bijeen geraapt zooitje... Ik vraag me dan wel af hoe dat komt. Misschien heeft de curator toch te weinig begrip van de technieken, misschien te weinig idee van grote namen?
Jammer ook dat er maar zo weinig Nederlandse textielkunstenaars waren uitgenodigd. Gemiste kans....voor Arnhem dat zich afficheert als modestad.




Mooie aanleiding om wat te schrijven over de textielkunstenaars uit Nederland die ik bewonder.

Sluit Venster 
Anna van Bohemen bijvoorbeeld. Ik vind haar vrouwen figuren prachtig - sterk en krachtig, maar toch heel breekbaar. Haar muurbrieven zijn ook heel interessant - zo prachtig oud van kleur.

Geheimzinnig en vol van geschiedenis zijn de wandkleden van Mino Wortel. Het is aan alles duidelijk dat ze zich heeft laten inspireren door heel oude textiel. Ze heeft alleen moderne technieken toegepast met naaimachine en schaar. Prachtig is ook de losse symmetrie die ze toepast - de werken lijken symmetrisch, maar als je ze precieser bestudeert is dat niet zo. Ze wordt daarbij geholpen door het vrije uit de losse hand snijden van de vormen.


Ach en als je dan toch op haar site bent - kijk dan even naar de idiote schortjes en laat de collages je inspireren, want wat maakt het uit of je werkt met lood en hout of met lappen.


Marian Bijlenga maakt gebruik van een grid (een rooster van lijnen) waarop ze haar werken baseert. Maar hoewel je het grid ziet, zie je in haar werk ook meteen dat het fascineert doordat ze afwijkt van het grid. Ze begon met stippen gemaakt van paardenharen en heeft haar werk in de loop der jaren uitgebreid tot andere materialen. (open de boeken). Ik heb haar werk een aantal keer in het echt gezien en was verbaasd te zien dat het niet met kleine speldjes tegen de muur gespeld was, maar inderdaad op een web van draden vastgemaakt was. Fantastisch te zien waar een onderzoek naar punten en lijnen allemaal naar kan leiden.



Het is een grote overgang met Marian - die gaat voor het minimalisme- , maar als ik de ruimte had zou ik gaan voor de mooie wanden van Barbara Broekman. Voor haar barokke werk heb je wel hele grote wanden nodig. Ik moet wel zeggen dat ik lang niet al haar werk echt mooi vind - het blijft een fascinerend experiment.



Heel ander werk maakt Astrid Polman. Ze tekent met textiel en kijkt daarbij vaak naar mensen.


Nu hoop ik maar dat de curator van het museum in Arnhem ook eens naar de Nederlandse kunstenaars wil kijken - en zich wat meer verdiept in de verschillende technieken van het werken met textiel - want daardoor kun je de kunstenaars die zich echt willen verdiepen in textiel onderscheiden van vluchtige passanten, die meeliften op de belangstelling die textiel op dit moment heeft en ook wel eens wat willen proberen met de naaimachine.

U- doorgewinterde textielliefhebbers- wil ik niet van uw quilt werk afhouden, maar misschien geven deze kunstenaars u zoveel inspiratie dat er iets nieuws ontstaat in uw eigen werk.

Flox den Hartog Jager - april 2014

O ja - ik zag op televisie een documentaire over Isabelle de Borchgrave. Zij maakt kleding en kostuums geheel vervaardigd uit papier. Zij heeft nu een tentoonstelling in het Breda's Museum. Dat lijkt me nu wel de moeite waard om te gaan zien.




4 opmerkingen:

Mien B zei

Tentoonstelling in Breda :DOEN !
Ongelooflijk !

Nienke zei

Ik deel je bewondering voor onze nederlandse textielkunstenaars, leuk dat je ze hier noemt! En die documentaire ga ik zeker even terugkijken want gemist!

Hannie de Beer zei

Ja zeker, wij hebben heel wat goede Nederlandse textielkunstenaars, ook ik ben een bewonderaar van Marianne Bijlinga en Barbara Broekman , en vele andere.
De tt in Breda zag ik ook, een echte aanrader!
Dank voor je bericht!

Martine zei

Dank voor dit interessante artikel Flox......