donderdag 10 juli 2014

Textielgeheimen 5






Tussen traditionele lappendekens en art quilts ligt een enorm gebied: een van de belangrijkste kunstenaars die me deed inzien dat er ook wat anders was dan een blokkendeken -en dat bedoel ik niet denigrerend- was Paula Nadelstern met haar kaleidoscoop kleden.


Ik kocht het boek van Paula en was meteen verkocht. Eindeloos bestudeerde ik de pagina's en de methode die Paula gebruikt voor haar werk.



 De eerste 15 kaleidoscope werken op deze website ken ik dus heel goed. Helemaal onderste boven was ik van deze sneeuwvlokken.




 In het boek laat Paula heel duidelijk zien hoe ze delen van de stoffen (vaak Liberty) selecteert met behulp van doorzichtige malletjes, waarop ze heel precies het patroon van de stof tekent. Zo kan ze precies datzelfde stukje stof heel vaak uit de grotere lap knippen.



               

Die stukjes worden aan elkaar gezet tot driehoeken en de driehoeken tot grotere driehoeken die weer de onderdelen vormen van een hexagon - Volgt u het nog? Zeer ingenieus, maar wel voor een heel geordend mens en dat ben ik niet. Het is er dus niet van gekomen om ook zo'n mooie kaleidoscope quilt te maken.

 

Een eenvoudige methode met veel effect om een kaleidoscope uit te voeren is stack a wack . Het leuke is dat de samengestelde lapjes samen door de herhaling weer een bijzonder patroon worden.

Je ziet hier duidelijke overeenkomsten met wat Paula doet, maar begrijpt ook meteen dat Paula's werk heel wat ingenieuzer is. 

Belangrijk voor de overgang van lappendeken - hoe mooi ook-  naar kunst is ook dat de meeste van haar quilts niet meer in een grid (een rooster van rechte lijnen) zijn gemaakt, maar dat de hexagons hier en daar gek zijn afgesneden of vreemd dicht bij elkaar staan, zoals de sneeuwvlokken hierboven. Dat maakt dat je het idee hebt dat er iemand met een vergrootglas heeft gekeken naar sneeuwvlokjes op zijn donkerblauwe jas in plaats van hetzelfde patroon eindeloos herhaald heeft.

Fascinerend vond ik daarnaast de volgende verhalen:
Paula werkte jarenlang op een stukje van de keukentafel in haar kleine appartement in New York. Hoe ze dat deed: ik heb geen idee. Bij mij raakt de quiltkamer steeds binnen de kortste keren helemaal bedolven onder de lappen, zodat je alleen glibberend en voorzichtig lopend naar binnen kunt.

Het andere verhaal ging over het patroon van het tapijt van een groot hotel in New York. Het leek wel verdacht veel op een van de kaleidoscope quilts van Paula.  Ik geloof dat zij de rechtszaak heeft gewonnen.


Paula maakt haar quilts met prachtige stoffen, maar dat ook gewone katoentjes het goed kunnen doen is te zien op deze site.

 


In ieder geval, vind ik het jammer dat er niet meer kaleidoscope quilts worden getoond op de tentoonstellingen in Nederland. Het zou leuk zijn als deze techniek weer werd opgepikt!


Flox den Hartog Jager

P.S. Een vakantietip voor Frankrijk: Calais blijkt een kantkloscentrum te zijn geweest. -tja dat wist ik ook niet tot kort geleden. Er waren wel 6 kantklosfabrieken, meen ik me te herinneren. Een paar jaar geleden ontdekte ik daar het prachtige kantklosmuseum. 

On show is daar van 14 juni t/m 31 december 2014:
Het Cité internationale de la dentelle et de la mode zet zijn deuren open voor het modehuis On aura tout vu. Al sinds de oprichting in 1998 zijn de ontwerpers toegewijde liefhebbers van kantwerk die op een ongeremde manier met de moderegels omspringen. Borduurwerk gaat hand in hand met schilder- en beeldhouwwerk, las- en druktechnieken, en de grenzen tussen mode, beeldende kunst en theaterkostuums vervagen. Een streven om indrukken, sensaties te creëren loopt als een rode draad door de volledige extravagante en uitbundige collectie van On aura tout vu. De expositie is opgebouwd als een opeenvolging van kleine theaters, in een interactief traject dat in wonderlijke geluiden en geuren is gehuld. Ontwerpen uit verschillende collecties, unieke creaties voor de showbusiness, herbewerkte voorwerpen... kijk uw ogen uit in deze wonderlijke, speelse, eclectische en poëtische wereld!

En als U dan toch in de buurt bent - rijdt even om naar het Matisse Museum in Le Cateau-Cambrésis. Een fantastisch (!) klein museum in de geboortestad van Matisse.






4 opmerkingen:

Ytsje Tilma zei

Dank voor je verhaal over Paula Nadelstein, nu snap ik beter hoe ze de quilts maakt. Ze maakt inderdaad prachtig werk!

Nienke zei

Flox dit is me uit het hart gegrepen, ik kan ook geen genoeg krijgen van complexe kaleidoscope quilts in welke vorm dan ook. Neem me direct weer voor om me er opnieuw in te verdiepen, want wat je zegt, wat op het oog eenvoudig lijkt, is dat zeker niet in de uitvoering!

Rose-Anne de Haan zei

Die Paula Nadelstern is een kleine pittige vrouw uit New York. Ik heb tijdens mijn verblijf in de US een keer een lezing van haar bijgewoond. Het verhaal van de keukentafel en heel eenvoudige "hulpmiddelen" herinner ik me nog goed. Fascinerend hoe ze die vele kleine stukjes tot een geheel maakt zonder dat de kijker daar erg in heeft.

flox zei

@Rose-Anne, Wat een voorrecht dat je daar bij bent geweest! Geweldig!