donderdag 27 november 2014

Algemene Tentoonstelling - nogmaals


Jarenlang schreef ik voor Quiltnieuws stukjes over experimenten met nieuwe technieken. Misschien heeft u ze wel gelezen. Alhoewel, het laatste verscheen al in 2009, dus eeuwen geleden.
Tijdens de vele redactievergaderingen, die ik heb bijgewoond heb ik twee dingen geleerd:
  • Als lid van het Quiltersgilde krijg je niet alleen vier keer per jaar een blad, maar ben je lid van een vereniging. Deze organiseert allerlei activiteiten. Eén ervan is de Algemene Tentoonstelling één keer per jaar. Deze tentoonstelling geeft een overzicht van het kunnen van alle leden. Iedereen kan insturen en iedereen -ongeacht zijn niveau- heeft een kans geselecteerd te worden. De tentoonstelling geeft dus een dwarsdoorsnee van de vereniging te zien.
  • Hetzelfde geldt voor het Quiltnieuws. Ook dat geeft een overzicht van het kunnen van alle leden. De inhoud zou een dwarsdoorsnee moeten zijn.
In een blog n.a.v. de tentoonstelling bent u gevraagd uw mening te geven over de tentoonstelling. Daar komt een aantal malen naar voren dat het Quiltersgilde trendsetter zou moeten zijn en meer traditionele quilts zou moeten laten zien.

U snapt misschien na bovenstaande wat mijn antwoord op deze suggestie zou zijn. Als de tentoonstelling en het Quiltnieuws niet is wat u ervan verwacht dan kunt u daar wel degelijk wat aan doen door met zijn allen werk in te sturen naar de algemene tentoonstelling en foto's van uw werk op te sturen naar de redactie van Quiltnieuws.

Een vereniging kan niet zonder de actieve inzet van zijn leden. En het zijn deze actieve leden die het verschil kunnen maken, zowel in de tentoonstelling als in het Quiltnieuws.

DUS: STUUR ZE OP UW QUILTS - IN GROTE GETALE en u zult zien dat de inhoud van de tentoonstelling en het Quiltnieuws zo zal veranderen dat het u wel aanspreekt.



Holiday Hours


Wie overigens geïnteresseerd is in de bronnen van de Stonefield quilts kijkt op de site van het Quilt Study Center in Nebraska Daar staan heel wat mooie traditionele quilts.
(En kijk vooral ook even naar de quilts uit Nederland (vooral de onderste is interessant :) :) )

Het is een site waar heel veel informatie te krijgen is, vooral over quilts uit Amerika. Een site ook waaruit duidelijk wordt dat dé quilt niet gemaakt wordt, maar dat er quilts in soorten en maten zijn.

Ook in Japan wordt veel met de hand genaaid. Zij hebben daar de prachtige 400 jaar oude traditie om op de 8e februari oude gebroken naalden te eren voor de vele uren dat ze het naaien mogelijk hebben gemaakt.  De vrouwen eren niet alleen hun naalden, maar bidden ook om nieuwe vaardigheden te krijgen in het maken van kimono's.
Misschien zouden wij, quilters, deze traditie over moeten nemen en eens per jaar aandacht geven aan de vele kleine alledaagse dingen, die maken dat wij onze prachtige quilts kunnen maken.


http://www.odditycentral.com/wp-content/uploads/2013/04/Hari-Kuyo-custom.jpg


Flox den Hartog Jager

P.S. Het Textielfestival organiseert ook workshops. Opgeven vanaf 15 december via de site.



13 opmerkingen:

Linda Beerlink zei

Ja, vind ik ook.

quilting Jeannet zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
quilting Jeannet zei

Nou, ik heb mijn foto,s van mijn quilts ingestuurd vorig jaar, die waren wel goed genoeg om op de OEQC te mogen hangen, prachtig antiekerig traditioneel werk wat door heel veel mensen gewaardeerd wordt, maar voor het gilde werden ze afgekeurd. Ik ga die moeite niet meer doen.Sterker nog, ik heb mijn lidmaatschap opgezegd, en dat hoor ik van meer mensen die traditioneel werken.

decreatieveduizendpoot zei

Over smaak valt niet te twisten. Ik vind de oude motieven enz prachtig, maar ook de paper piecing technieken, de moderne quilts enz enz. De ene keer springt er een traditioneel quilt uit, de andere keer een quilt met nieuwe technieken.
Laten we proberen met elkaar er voor te zorgen dat het blad niet alleen gevuld is met mensen die al jaren hun sporen in de quiltwereld verdient hebben maar ook met beginners, waar lopen ze tegen aan en zo, mensen die al iets verder zijn op het quiltpad en iets leuks hebben gemaakt. Maar ook dan geldt: niet iedereen zal alles lezen... of toch wel.
Het zal wel zo zijn als er veel quilt van dezelfde soort ingeleverd worden, bv traditioneel, dat dan vast niet alles zal kunnen hangen, dat kan een loterij zijn of een kwestie van smaak. En Jeannet: wordt weer lid en probeer bij een van de groepen te komen die iets doen in de vereniging, wellicht selecteren voor een tentoonstelling.
Tip: schrijf eens over het kiezen, hoe moeilijk het is, waar opgelet wordt oid. Maar ook over andere geledingen. LKaat zien wat er leeft en blijf bij de tijd en hou het Hollands :)

flox zei

Jeannet,
Ik maak al jaren art quilts. Stuur ook op naar tentoonstellingen (de AT hier en internationale tentoonstellingen). En ook ik heb vaak een klap op mijn kop gehad, omdat ze mijn quilt niet hadden geselecteerd. Dat is niet echt leuk en daar moet je even van bekomen. Ook mensen die wel vaker op tentoonstellingen hangen. Dus jouw gevoel ken ik wel. Ik zou zeggen - stap daar overheen en begin opnieuw. Je leert er ook van.

Overigens: ik vind in het blad allang niet meer iets waardoor ik écht wordt uitgedaagd. Maar ik lees wel mooie verhalen, zie prachtige kleuren en verwonder me nog steeds over de prachtige traditionele quilts die worden gemaakt. Ik bewonder mensen die de discipline hebben om dat te maken. En daarom blijf ik wel lid van de vereniging en blader ik met genoegen het blad door.

quilting Jeannet zei

Ik steek mijn nek behoorlijk uit om dit hier zo neer te zetten natuurlijk, want velen denken daar net zo over maar schrijven dat ( wijselijk ? ) niet op....maar het blijkt wel uit de enquête dat veel mensen vinden dat er te weinig aandacht is voor traditioneel werk, zowel op tentoonstellingen als in het blad.Dus die smaak waar niet over te twisten valt natuurlijk, komt wel naar voren. dat is iets waar het Gilde iets mee zou kunnen, niet moeten, die keuze ligt aan hunzelf, je kan het niet iedereen naar de zin maken, maar nav jou stukje wilde ik dat toch even opmerken.

Anoniem zei

Ik ben het helemaal met Jeannette eens, een groot aantal van mijn vriendinnen heeft hun abonnement al opgezegd omdat er nog zo weinig aandacht aan traditionele quilts besteed wordt. We hebben al eens het idee geopperd om art quilts te scheiden van de traditionele maar dat zal wel niet haalbaar zijn, toch neemt het art gebeuren een steeds grotere plek in op zowel tentoonstellingen als in het blad. En blijkbaar vindt het overgrote deel van de abonnees dat. Het is inderdaad aan het Quilters gilde zelf om te bepalen wat er in het blad komt te staan maar zou ook wel aardig zijn als er naar de Quilt wereld in Nederland geluisterd zou worden. Het moet toch opvallen dat zoveel mensen hun abonnement opgezegd hebben. Ik wens jullie veel wijsheid voor de toekomst maar ik wil nog wel kwijt als de quilts van Jeannette geweigerd worden er toch wel iets duidelijk mis is met de selectie procedure. Ik heb ze mogen aanschouwen op de Oeqc en kan alleen maar zeggen :geweldig! Het moge duidelijk zijn dat ik een traditionele quiltster ben... Hartelijke groet, Marry Top

flox zei

Lieve meiden,

Mijn stukje gaat er juist over dat je als je je foto's opstuurt en commentaar geeft wél wat kunt veranderen aan de vereniging en het blad.

Juist omdat het Quiltersgilde een vereniging is, luistert het naar zijn leden. Maar dan moeten de leden zich wel laten horen en actief participeren door foto's in te sturen.
Het kan natuurlijk wel even duren voor je veranderingen ziet in het Quiltnieuws, omdat bladen lang van te voren gepland en gedrukt worden.
Maar weet de aanhouder wint.... en dat is niet zo als je je lidmaatschap opzegt.

quilting Jeannet zei

Flox, ik ben slechts één van de vele, vele quiltsters die ons land rijk is, dus daar zal het niet aan liggen, als ik bespeur dat het blad inspirerender wordt en ik hoor dat er ook eens mooi traditioneel country en cosywerk in staat ben ik de eerste om weer lid te worden, afgesproken? ;) ( en wie weet......hebben jullie gewoon meer dan genoeg tevreden lezers, wat ik al eerder zei, je kan het nooit iedereen naar de zin maken)

flox zei

Afgesproken!

Anoniem zei

Dag Jeannet,

Ik wil toch even reageren op je bericht waarin je zegt dat je quilts zijn afgekeurd door het gilde. Dat is iets wat de selectiecommissie en het gilde niet doen, wel zijn je quilts niet geselecteerd, dat is toch iets anders. De reden dat je quilts niet geselecteerd zijn is juist het feit dat deze al op de OEQC hebben gehangen. Één van de voorwaarden om te mogen inzenden is dat je quilts niet eerder op een grote tentoonstelling hebben gehangen.
De selectiecommissie probeert verder een juiste keuze te maken uit alle inzendingen zodat er een gevarieerde tentoonstelling ontstaat van de quilts van onze leden. Dus als er veel traditioneel wordt ingezonden of juist veel modern dan moet daar uitgekozen worden. Dit betekent dus dat de leden zelf bepalen wat de sfeer van de tentoonstelling gaat worden.;meer traditioneel of modern.
Dus een oproep aan de leden, wil je invloed hebben op de tentoonstelling, stuur dan ook uw quilt in.

Gerrie Schoonebeek

quilting Jeannet zei

Jammer dat dan niet meteen gezegd is Gerrie, dan had ik die moeite niet genomen om ze in te zenden, dat wist ik niet, misschien heb ik het ergens niet goed gelezen ?

quilting Jeannet zei

De foto,s van de quilts lagen er namelijk wel bij, bij de selectie, en als dit nou terug was gecommuniceerd, dan had ik het natuurlijk wel begrepen, nu was het een beetje "raar"