donderdag 5 november 2015

Winterklaar!!

Voor het geval de winter zich ineens aan gaat kondigen, moeten de voorbereidingen klaar zijn. Ik heb het dan over sneeuwverven! Velen zullen denken: Wat bedoel je? Hoe doe je dat? Welke kwasten gebruik je daarvoor?
Wat  heb je daar voor nodig? Ten eerste de verfstof, ik gebruik Procion MX, meestal in poedervorm, maar het kan ook de opgeloste variant zijn.
Deze bak staat al klaar en emmertjes staan in een doos in de schuur. CHECK!
De katoenen stoffen liggen ook al klaar! CHECK! Deze koop ik altijd in voorraad, meestal couponnetjes, zo heb een hele voorraad met dikke, dunne, soms met een werkje erin. Op de markt heb ik al diverse keren mijn neus gestoten, dan bleek het toch niet 100% katoen te zijn en dan waren de geverfde lappen weer vaal van kleur. Als er maar iets van een synthetische draad doorheen zit is dit al te merken, synthetische garens verven niet mee.
De voorraad water gemengd met Soda-ash staat ook klaar. CHECK! Ik maak een voorraadje van 5 liter klaar, voor het geval ik het nodig heb en bewaar dat in plastic melk pakken, deze hebben een inhoud van 2,4 liter.

Als ineens de kou invalt en er 's ochtends een laag sneeuw op straat ligt, dan hoef ik alleen maar lappen in te weken, sneeuw te scheppen en de bak met verfpoeder te pakken en het kleurenfeest kan gaan beginnen.

Het feest begint dan met een vochtige lap ( kan ook droog) op te proppen en onder in een emmertje te doen, er boven op zet ik een plastic bloempot en daar gaat ook weer een opgepropte voorbewerkte lap in. De bloempot wordt verder aangevuld met sneeuw en stevig aangedrukt. Hierop wordt de verfstof geschept, vaak 2 of 3 kleuren per pot.

Wat je dan nog nodig hebt is geduld!! De sneeuw smelt langzaam en met het smelten neemt het smeltwater de verfstof mee door de katoenen lap. Door 2 of 3 kleuren te gebruiken gaan deze zich mengen en kunnen interessante lappen ontstaan. Het leuke van sneeuwverven is dat dit niet te sturen is, het ontstaat tijdens het smeltproces. De lap onderin het emmertje zal anders zijn dan de lap in de bloempot, door het smeltwater wat onderin de pot blijft staan.

Ik hoop dat ik de temperatuur weer een beetje laat stijgen als de koude zich aandient, de winter staat voor de deur en het is afwachten wat voor winter het zal gaan worden. Heerlijk toch die onzekerheid!

Op dit moment schrijft Wil Opio Oguta op het Fire-blog over sneeuwverven, doe er je voordeel mee.

P.s. denken jullie nog aan de kerstblokken voor Landleven winter?

8 opmerkingen:

Trui zei

Leuk stukje! Altijd al benieuwd geweest hoe e.e.a. in zijn werk gaat. Dit is een hele duidelijke uitleg!
Ik gun je veel sneeuw en mooie lapjes :)

Ingeborg zei

Hai Aart,
Ja je kunt maar voorbereid zijn!
Leuk stukje, duidelijke uitleg maar ik hoop toch echt dat het nog even duurt voordat je aan de slag kunt hoor!
Afgezien van de bereikbaarheid zou sneeuw wel helemaal passen bij het Landlevenproject. Sfeervol.
Dus ik ga eerst maar een blok maken.
Groeten Ingeborg

Jo Huijsman zei

Je brengt mij op een idee, ik ga soda-ash maken, maar hoop dat het nog heel lang duurt voordat er sneeuw valt.
Eerst nog even van dit prachtige herfst weer genieten en o ja, ook nog een blokje voor de landleven quilt maken.
Leuk dat ook NIenke en over de grenzen over sneeuw verven wordt geblogd.
Blijkbaar begint het sneeuw verf virus toch de kop op te steken.

Klaske zei

Erg leuk om te doen het sneeuwverven, maar sorry Aart ik hoop dat het nog even duurt voordat de sneeuw valt ;-)

Klaske zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Rian zei

goed idee om alles vast klaar te hebben staan, kan ik ook weleens doen. Maar als ik eerlijk ben, laat die sneeuw nog maar een hele tijd wegblijven.

Marly zei

Dit is heel interessant, bedankt. Ik kan niet wachten tot het sneeuwt! Ik heb toch een vraag: wanneer gebruik je de soda-ash? Meng je het van ter voren door de verf, of bewerk je de stof er eerst mee en gebruik je de verfpoeder direct op de sneeuw?

miekequilt zei

Probleempje: ik wil wel sneeuwverven, maar houd helemaal niet van sneeuw. Dus ik wacht rustig af wat het deze winter gaat worden.
Ipv een bloempot gebruik ik een vegiett van ikea. Werkt ook goed.