donderdag 16 oktober 2014

Textielfestival Leiden.

Eerder verscheen een bericht, hier, waarin te lezen was dat een groep van het Gilde bezig is voor het Textielfestival 2015. Ook ik zit in een groepje die zich lieten inspireren door een ander museum en wel het Japanmuseum Sieboldhuis op het Rapenburg in Leiden. Het Sieboldhuis is een klein intiem museum waar een deel van de verzameling van Siebold wordt gehuisvest.
De groep bestaat uit diverse verenigingen die samenwerken onder het Stidoc. Onze groep wordt gevormd door o.a mensen uit het weefnetwerk, Merkwaardig, Vrouwen van Nu.
De eerste keer was overweldigend, we kregen een uitleg wat er van ons werd verwacht en konden daarna door het hele museum om foto's te maken. We stonden toen aan het begin van een 'fuik' met onze informatie. Nu hebben we de 2e bijeenkomst gehad en kregen we de vraag waar je door geïnspireerd werd. Langzaam beginnen we de fuik in te zwemmen en blijven er een paar inspiraties over. Daar gaan we nu mee verder. Wat zijn de plannen, hoe ga je het vormgeven, welke materialen ga je gebruiken, ga je uit je comfort zône?
Een interessant project waar je elke dag wel mee bezig bent. Ik ben al materiaal aan het verzamelen, informatie inzamelen hoe ik het ga aanpakken, proefjes maken enzovoort.
Veel materiaal uit dit museum is herkenbaar voor de traditionele quilter. je komt ook materialen tegen die wij tegenwoordig ook nog kennen.
Hierboven de borduurgarens waarmee kimono's werden versiert.
Mallen waarmee lijnen op stof werden overgebracht.
Over mijn proces kan ik niet vertellen, daar ben ik druk mee bezig. Volgend jaar zal het op het textielfestival in het museum te zien zijn. Ik ben benieuwd naar de resultaten! Plan het textielfestival vast in je agenda, het wordt een hele happening.

( Sorry voor de waas op de foto's door het spiegelende glas.)



3 opmerkingen:

flox zei

Hoi Aart, leuk verhaal. Wist je dat je de waas kunt vermijden door je fototoestel op of tegen het glas te plaatsen?

Chris zei

Volgens mij is het een heel bijzondere uitdaging waar jullie mee bezig zijn.

Jo Huijsman zei

Je maakt mij nieuwsgierig Aart