woensdag 15 april 2015

Een verdieping van de lijnen


Inmiddels is dit het derde verslag van mijn Quilten Speciaal 13 (QS13) belevenissen. 
(Voor wie het nog niet weet QS13 is een tweejarige opleiding die voor de 13e keer georganiseerd wordt door het Quiltersgilde. De opleiding is gericht op een specialisatietraject waarin veel aandacht is voor het experimenteel werken in de lijn van artquilts). 

Het was de tweede les van docent Maryan Geluk. In les vijf ging het over lijnen in deze les ging Maryan met ons dieper in op de lijnen door middel van de Shoowa en Mbuti doeken. 



Maar eerst koffie met iets lekkers en daarna het bespreken van de opdracht. Van twee lijntekeningen moesten wij een compositie maken en vervolgens hiervan een werkstuk maken.
Nou, we hadden allemaal weer enorm ons best gedaan en de uitwerking was zeer divers en verrassend.
Van een tak tot een schaaltje, maar ook glas verwerkt in textiel en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Ik had gekozen voor een rubberdraad verbinding, met andere woorden een breiwerkje van rubber. Maryan vond het too much en dit is ook wel mijn valkuil. Door flink wat oranje draden er uit te halen is het werkstuk rustiger geworden. 











Daarna de presentaties van twee cursisten, dit is altijd heel erg leuk en het ging deze keer over het beeldaspect patronen en een expositie van de glasmodellen van Blaschka.

Het beeldaspect patronen 
Een patroon bestaat uit een herhaling van eenvoudiger eenheden of ontstaat uit een herhaalde toepassing van dezelfde regels. Visuele patronen kunnen opgebouwd zijn uit bijvoorbeeld cirkels, vierkanten bijvoorbeeld in dambord-patroon en of elk ander basisfiguur, zie bijvoorbeeld de rozet. 





 










Men spreekt ook van een patroon als er niet een strikte herhaling plaatsvindt, bijvoorbeeld in het geval van het werk van Maurits Cornelis Escher de herhaling gekenmerkt door geleidelijke veranderingen van de basisfiguur. 




Veel interessante patronen komen als decoratie vaak voor op behang en gordijnstoffen.


Expositie de glasmodellen van Blaschka, in het Universiteitsmuseum in Utrecht. De blaschka modellen zijn natuurgetrouwe glazen modellen van o.a. kwallen, zeeanemonen, wormen en slakken en zijn meer dan honderd jaar oud. De modellen werden gemaakt door vader en zoon Blaschka uit Dresden. Zij produceerden op bestelling honderden glas geblazen dieren en planten. In 1882 bestelde hoogleraar Ambrosius Hubrecht honderd modellen uit de Blaschka-catalogus. Waarschijnlijk zijn de glazen objecten niet lang in het onderwijs gebruikt. Hubrecht bewaarde de kwetsbare kunstobjecten als snel thuis. Lang na zijn dood (1915) kwamen ze weer in het bezit van de universiteit. De collectie is uniek in Nederland. 






Daarna de inleiding van Maryan over Kuba textiel
Kuba textiel is een met raffia geborduurd textiel, dat eeuwenlang (tot 1905) werd gemaakt door het Shoowa volk, een kleine stam uit Zaïre (Kongo). 
Het textiel werd versierd met gestileerde abstracte patronen uit de natuur. 
Kuba textiel werd voor vele doeleinden gebruikt: als betaalmiddel, bruidsschat, kleding, religieuze rituelen en lijkwaden. Het was erg kostbaar en was een statussymbool. Op een strak geweven lap wordt met heel fijne, zachte raffia geborduurd. De lappen werden geweven door de mannen. Ze werden met plantaardige verf gekleurd in rood, geel en oranje aardetinten. Het borduurwerk werd door de vrouwen gedaan. Ze werkten van links naar rechts en boven naar beneden, zonder vooraf te tekenen. Verschillende tinten werden gecombineerd om ingewikkelde en prachtige geometrische motieven te creëren. 







Het Mbuti volk leeft in het Ituri regenwoud in het noordoosten van Zaire (Kongo). De vrouwen maken prachtige tekeningen en schilderingen op boomschors. Deze tekeningen vind ik eigenlijk nog spannender dan de Shoowa patronen, omdat ze vrijer zijn. 





Menig kunstenaar, waaronder Paul Klee, Henry Matisse en Guiseppe Capogrossie hebben zich laten inspireren door de kunstuitingen van het Shoowa en Mbuki volk.






Aan het einde van de les werd de opdracht uitgereikt. 
Een opdracht met veel denkwerk en  doewerk en uiteindelijk een werkstuk maken.
Zijn jullie nieuwsgierig naar mijn uitwerking? 
Klik dan op op deze link je leest hier het hele proces van a tot z, maar hier alvast de foto van mijn eindresultaat.



Als toetje kregen wij nog een film te zien met een interview van de Nederlandse kunstschilder Lei Molin (1927 - 1990).











4 opmerkingen:

Phyllis zei

Ik vind het allemaal heel knap, echt. Maar als ik dit soort werk zie, ook op tentoonstellingen (ook die van het QG) rijst bij mij altijd de vraag: dit zijn toch geen quilts meer. Textiele vormgeving, dat wel, maar quilts......

Nienke zei

Geweldig meegenieten weer, en wat veel aspecten komen er toch langs. Met recht een verdieping! Geen quilts in de traditionele zin van het woord inderdaad maar hoe leuk om te kijken hoe je met deze kennis weer nieuwe verschijningsvormen van quilts kunt ontwikkelen. Naast het koesteren van de traditie en het ambacht, wat ik ook graag doe, is de verdere ontwikkeling toch ook een mooi iets.

Hannie de Beer zei

Ook dit keer is het weer genieten van je interessante les!
Vooral bijzonder zoals jij dit hebt vertaald op je eigen wijze.
Super ook de presentie met de glazen objecten, en de film over Lei Molin. Afgelopen jaar een expositie gezien in Venlo, van hem en andere Amsterdamse Limburgers de groep waar hij zich bij aansloot, met o.a. Ger Lataster, en Peter Defesche .

Christel Sins-Camp zei

Het zijn heel enerverende lessen tot nu toe. Heb er al veel van geleerd. Komende zaterdag weer en ik heb er zin in. Hopelijk zit ik dan niet zo pontificaal in beeld... :-}