donderdag 3 maart 2016

In the mood - voor machine quilten

In mijn achterhoofd zie ik steeds close-ups van een affe top die graag gequilt wil worden. Het gaat om de Kim McLean Flower Basket Medaillon. De stof voor de achterkant heb ik gevonden. Past uitstekend bij het kleurenpalet van de top:

 
 Vulling heb ik ook al in huis, dus ik zou de top al kunnen dubbelen. Maar dat wilde ik eigenlijk pas doen op het moment dat ik had bedacht hoe ik ‘m ga doorquilten. En dat heb ik dus steeds in m’n achterhoofd. Ook een klein beetje letterlijk, want in mijn kantoor aan huis staat achter mij de designwall tegen de boekenkast uitgeklapt met daarop – pontificaal – de top en achtergrondstof gedrapeerd:
 
 Zodat de quilt vooral niet in gedachten naar de achtergrond zakt en misschien wel een UFO zou worden.
 
Hij imponeert me nogal, de top. Er zit zoveel werk in, dat ik het echt heel spannend vind om de machine erin te zetten om te quilten. Dat het machinaal quilten gaat worden staat buiten kijf (gewoon op m’n naaimachine, heb geen longarm). En dat ik het zelf ga doen: ook geen twijfel over. Maar ja, hoe dan? Ga ik een deel rasteren? Ga ik een overall patroon doen en meanderen? Of een mix van alles? Twijfel, twijfel…
 
Nou hebben we deze quilt in een soort club verband gemaakt. Bij het Quilterspalet kwamen we 1 keer in de twee maanden bij elkaar om steeds weer een volgend deel van de quilt aan te pakken. En gelukkig heeft Evy Verbeek van het Quilterspalet de quilt ook gemaakt en al af. Ook helemaal doorgequilt en echt af. Afgelopen zaterdag zag ik ‘m voor het eerst hangen en daar heb ik eens even uitgebreid van staan genieten. De foto doet de quilt absoluut geen eer aan, maar ik wilde een beetje reliëf vangen om inspiratie op te doen voor het quilten:
 
De Flower basket Medaillon door Evy
Evy heeft ‘m heel rustig laten doorquilten rondom alle applicaties en op de twee buitenste randen een vulvorm tussen de applicaties in. Jullie begrijpen: dat is enorm gaan broeien in dat achterhoofd van mij.
 
Het eerste effect dat het opleverde is dat ik eindelijk heb bedacht hoe ik een andere quilt kon afmaken. Daar moest ik nog iets moois in een rand kwijt. Slechts een deelopname hier – deze quilt krijgt nog een eigen blogje:
 
 
 En als deze verder helemaal af is, gaat daarna de Kim McLean gedubbeld worden.
 
De kriebels in mijn achterhoofd gaan ondertussen nog even door. Ook nog maar even een leuk projectje afmaken voor het paasseizoen. Heb een leuke konijnenfamilie van Supergoof liggen die nog een randje van wat kleine vierkantjes gaat krijgen en dan ook opgehangen kan worden.
 


Lieve quiltgroeten,Marjolein

6 opmerkingen:

Supergoof zei

terwijl jij aan het broeden bent denk ik wat heerlijk dat je nu kantoor thuis hebt, want waar vind je nu zo'n room with a view?
Geweldig!
En de Konijnenfamilie zo schattig,...
;o)
Fijne dag vandaag!

Ans zei

Jou Flower Basket is heel mooi geworden met die lichte achtergrond, zo heel anders is tie dan die van Evy. Prachtig, wat een durf om die zelf op de machine door te gaan quilten. Ik ben heel benieuwd wat het uiteindelijk gaat worden!

dutchcomfort zei

Wat een prachtige Flower Basket Marjolein! Heb hem al eens gezien tijdens de eerste Purrfectly Pieced club bijeenkomst bij Evy. De contrasten zijn zo mooi met de donkere, lichte en middentinten!

Ik herken dat moment van blij zijn dat je quilt top af is, maar dan... Moeilijke beslissingen! Het gaat je vast lukken!

Klaske zei

Hij is prachtig Marjolein! ik herken het allemaal, ik vind het het moeilijkste gedeelte HOE quilt je een quilt door..Kan hier zelf dagen, weken over dubben :-( Maar met het zicht erop kan je er mooi over nadenken hoe je het gaat doen. Succes!

Nienke zei

Wat een beauty en ook je paashazenfamilie vind ik erg leuk!

Aart zei

Altijd lastig, hoe quilt je een quilt door. Het gaat je vast lukken!