dinsdag 19 mei 2015

QS13 Beeldvorming

Terwijl ik dit verhaaltje zit te schrijven ben ik nog steeds aan het nagenieten van het Textielfestival. Geweldig dat STIDOC dit alweer voor de 5e keer heeft georganiseerd samen met DE 5 landelijke textielorganisaties, waaronder ons Quiltersgilde. Ik ben reuze trots dat ik lid ben van deze actieve vereniging en ook wel een beetje op Vrouwen van Nu waar ik ook lid van ben.


Het  was één en al inspiratie en ik weet zeker dat het mijn opleiding QS13 ten goede komt,

En dan ben ik gelijk bij het onderwerp waar ik over wil vertellen. Les zeven alweer. Een les die ging over beeldvorming en dan met name over de boven laag van de quilt. (schilderen knippen neerleggen componeren en fotograferen) Dit keer was autonoom beeldend kunstenaar Marjoke Staal onze docent. Ze maakt schilderijen en drukwerk met olieverf, ei tempera en met aquarelverf. Verder bestaat haar werk uit beelden van houtskool, installaties en enkele filmpjes. Marjoke Staal is lid van de Hollandse Aquarellisten kring.

Uiteraard begonnen wij weer met het bespreken van het huiswerk, waarbij de Shoowa motieven (Afrikaans textiel van Het Kuba-rijk) het uitgangspunt was.  Het was weer zeer verassend hoe ieder het onderwerp op zijn eigen wijze in 2D of 3D had uitgewerkt en het bespreken van de werkstukken is super leerzaam.


De presentaties van onze twee mede cursisten gingen dit keer over: 
Het beeldaspect kleur
en het museum bezoek New Traditional Jewellery in het Museum in Arnhem. Helaas is deze tentoonstelling inmiddels afgelopen.

Daarna gaf Marjoke een uitleg over het werk van de kunstenaars Henri Matisse en Paul Klee. 






Matisse is een van de grondleggers van de moderne kunst. Zijn monumentale knipseltechniek is een radicale artistieke vernieuwing. Het begint als een middel om te experimenteren met de compositie maar groeit uit tot een volwaardige kunstvorm. De werken van Matisse kunnen zich bij de absolute top scharen van de moderne kunst van de twintigste eeuw.






Op  het werk van Klee is geen eenvoudig stempel te drukken. Hij wordt ingedeeld bij het expressionisme. Zijn werk is vaak humoristisch. Klee gebruikt veel verwijzingen naar dromen, muziek, poëzie en mythologie. Klee heeft veel invloed gehad op de moderne kunst. Vooral de Cobra-kunst is door het werk en door de ideeën van Klee beïnvloed.









Het praktijkgedeelte was een voorbereiding voor de opdracht. Ruimtewerking op het platte vlak door het schilderen van een basisblad, een beeld vol kleurvlakken tussen onzichtbare horizontale en verticale lijnen. 





De huiswerkopdracht was om uit een aantal gekleurde vlakken vormen te knippen die niet getekekend worden en hiervan vijf verschillende composities te maken.
Je visualiseert een vorm en blijft bij het knippen binnen het gegeven vlak. Zowel de vorm als restvorm worden bewaard. Om te oefenen maakten wij alvast tekening uit de losse hand op carbonpapier. 

Nou dit  heb ik geweten, met het maken van composities kun je uren, zelfs dagen zoet zijn. 

Vervolgens was het de bedoeling om van de beste compositie een manier van quilten te bedenken. 
Meters inpakpapier van cellofaan heb ik gebruikt.

 Uiteindelijk is dit mijn resultaat en ben ik weer reuze benieuwd wat mijn mede cursisten er van hebben gemaakt.



Wil je nog wat meer informatie kijk dan ook even op Quilten Speciaal 13 en Jo


1 opmerking:

Nienke zei

Weer een geweldige lesdag zo te lezen, en wat leer je er toch veel, mooie uitwerking!