donderdag 29 oktober 2015

Het eind in zicht van de grote Flower Basket Medaillon Quilt

Ruim een jaar geleden ben ik begonnen aan de Kim McLean Flower Basket Medaillon quilt. Deze komende 2-3 weken heb ik nog nodig om de laatste twee delen van de buitenste rand af te maken, en dan is de top eindelijk klaar!!
 
 
Het middenstuk, de verschillende randen – ze hadden allemaal hun eigen uitdagingen. De meest voor de hand liggende was altijd wel: het was steeds zoveel van alles. Niet 4 blokjes met sinaasappelpartjes maar 24. En 24 blokjes betekent 24x4= 96 sinaasappelpartjes en 24x8= 192 van die kleine freubelblaadjes. Had ik ergens een optelsommetje staan van het aantal blaadjes voor de medaillon, kwam ik er bij het uitleggen op de ondergrond achter dat ik mij had vergist in het aantal. Niet 32 bladeren, maar 64 – het middenstuk is een gespiegelde voorstelling. De stapel met 32 bladeren zag er al zo groot uit dat het niet in mij opkwam dat ik was vergeten het getal te verdubbelen.
 
Grote voordeel is wel dat je door de hoeveelheid van de herhaling ook de gelegenheid krijgt om de bijbehorende handelingen te perfectioneren. Puntjes bij het appliqueren? Met m’n ogen dicht en één hand achter m’n rug. Groot, klein, middenmaatjes – draai m’n hand er niet meer voor om. Zal ik eens uitrekenen hoeveel applicatiepuntjes er in deze quilt zitten? Misschien maar bewaren voor een keer wanneer ik moeite heb om in slaap te vallen. In plaats van schaapjes tellen.
 
 
Een andere uitdaging met deze quilt was de manier waarop Kim McLean het patroon presenteert. Het patroonvel heb ik niet opgemeten, maar 2,25m bij 2,25m zal het ongeveer geweest zijn. Eén groot vel van dun patroonpapier met alle elementen real size weergegeven. Fijn dat je niet hoeft te gokken met het plaatsen van alle rondjes, maar de eerste keer uitpakken bracht wel gelijk wat nachtmerries mee rondom het weer netjes opvouwen. Een oude landkaart was er niets bij. Uiteraard is dit een gebied waar een schaar een hoop goed kan doen. In hapklare brokken ging het een stuk beter. En sommige delen heb ik handzaam gemaakt door alleen over te trekken wat ik nodig had, om als ondergrond te gebruiken voor losse stukjes.
 
 
Voor de laatste rand heb ik gekozen om af te wijken van de werkwijze zoals door Kim zelf omschreven. De laatste driehoeken kiest zij om te appliqueren op de ondergrond. Ik heb deze rand nagetekend in Word, zodat ik een ondergrond had om de lapjes op te naaien. De techniek wordt foundation piecing genoemd, of ook wel paper piecing. Anyhoe: het scheelt mij een hoop applicatie werk en het levert messcherpe puntjes op. Ik ben er erg blij mee.
Hoekdeel in Word
 
 
 Er is nu 2,5 rand af. Voor de laatste strook is de ondergrond ook klaar en liggen de applicatie delen al met hun randjes omgevouwen te wachten. Deze blaadjes doe ik in afwijkende stofjes van de rest van de quilt. Het merendeel heb ik in twee kleuren gehouden (blauw/bruin), en ik wilde in het laatste deel nog iets meer tint toevoegen. Vandaar de keuze voor het groen en de blauwe zijde. De zijde speelt ook nog mooi met lichtinval, waardoor bij daglicht de blaadjes er allemaal weer net anders uitzien.
 
 
Zondag 1 november komt de hele Kim McLean club weer bij elkaar. Officieel om door te nemen hoe we die laatste rand het makkelijkst in elkaar kunnen zetten, maar ik heb daar dus een voorsprong op genomen. Het eind is in zicht. Deze quilt heb ik bijna elke dag onder m’n handen gehad sinds ik er aan begonnen ben en ik heb er aardig wat voor laten liggen. Nog even doorzetten, en dan mag ik mij druk maken over hoe ik de top ga doorquilten. Mwoh, dat wordt uiteraard een verhaal op zich.
 
Vrijdag en zaterdag ga ik eerst nog naar de Open European Quilt Championships tentoonstelling in Maastricht. Lekker weer inspiratie opdoen voor de volgende projecten. Ik ga daar vast ook mooie ideeën tegenkomen voor het doorquilten van m’n top.
 
Gaan jullie ook nog naar Maastricht? Het Quiltersgilde heeft een stand waar je een winters blokje kunt inleveren voor de goeden doelen quilt rondom de Landleven Winter actie. Je kunt ook gezellig plaatsnemen en ter plekke een blokje maken. Kijk hier voor meer informatie.
 
Misschien tot ziens in Maastricht?
 
Lieve quiltgroeten,
Marjolein

1 opmerking:

Jo Huijsman zei

Wat een klus, maar een echte quilter zit daar niet mee. Top prestatie en hartstikke mooi. Ik ben benieuwd of er blog lezers door geïnspireerd worden.