donderdag 19 november 2015

Bericht vanuit Ghana!

Als je graag quilt of een andere hobby/passie hebt en je gaat voor een tijd in het buitenland wonen, dan doe je er goed aan om een kwart van je bagage te vullen met alle hobbyspullen waarvan je denkt dat je die in het nieuwe land niet zal kunnen vinden.


Aankomst op Kotoka Airport Accra-Ghana

Een maand geleden ben ik met 2 koffers naar Ghana vertrokken en één daarvan was dus gevuld met garen, naaispullen, snijmes en liniaal, batting en papier! En een heel klein stapeltje Ghanese stof, gekocht in Birmingham bij The African Fabric shop (klik) op het Quilters’ Festival.

Ghanese stofjes

Met dit kleine stapeltje heb ik mij de eerste weken zoet gehouden toen we nog niet in ons appartement konden en we in afwachting waren van onze spullen die we vanuit Chili -ons vorig adres- hadden laten opsturen. Daarin zaten mijn (Sing-a-long-Singer) naaimachine, snijmatten, wat karton, keukenspullen, TV en fietsen. Tijdens het met de hand naaien van deze stofjes, kon ik alle nieuwe indrukken verwerken en even afkoelen! Het is hier zo warm en vochtig! Pffff


'African Kaleidoscope'

Tja, en hoe bouw je nu een nieuw sociaal netwerk op als de kinderen allang het huis uit zijn en je kent niemand en weet de weg nog niet? Via het wereldwijde netwerk van quilters! Ik woon nu bijna 30 jaar in het buitenland en heb in bijna alle landen -waar we tot nu toe voor het werk van mijn man hebben gewoond- altijd via het quilten nieuwe vrienden kunnen maken. En deze keer is dat echt supersnel gegaan dankzij een quiltvriendin in Santiago Chili. Zij had weer een vriendin die een tijdje in Ghana had gewoond, en nog kennissen in Accra had wonen die quilten. En een van deze kennissen heeft mij, nog voordat ik in Ghana aankwam, een email gestuurd dat ze met mij wilde afspreken zodra ik aangekomen was.  Zij, en nog een andere crea bea, namen mij mee op sleeptouw en hebben mij heel snel wegwijs gemaakt in het drukke Accra.
Ik wist dus al heel snel waar ik mooie stoffen en karton kon kopen!


Ghanese batiks van Esther

Daarnaast had ik voor vertrek ook al contact gehad met Jacqueline Roos, die toevallig een maand eerder naar Ghana was verhuisd en op mijn blog (klik) had gelezen dat ik er aan kwam. 
Samen gaan we binnenkort een quiltgroep opzetten in Accra!

 
Mijn eerste doosje in Ghana

Toen mijn nieuwe kennissen mijn Afrikaanse caleidoscoop zagen en mijn doosje gemaakt met Afrikaanse stof, wilden ze gelijk een workshop dozen-maken bij mij doen. 
Dus toen moest ik even extra gas geven!


Mijn nieuwe vriendinnen op de eerste workshop van 'Geckoboxes'

Ons thuis is nog niet klaar, er moet nog een grote tafel (voor de workshops) komen en een naaitafel, maar de eerste workshops zijn achter de rug en ik ga op zoek naar (nog meer) mooie stoffen die in Ghana worden gemaakt! Tot de volgende keer!


Groetjes, Hilde

7 opmerkingen:

miekequilt zei

Wat een spannend leven heb je. Ik volg je ook op je blog, en denk dat het (nog) niet allemaal mee valt. Dus leve onze hobby, die ervoor zorgt dat je snel vrienden maakt.

Marjolein den Boer zei

Klinkt als een vliegende start in Ghana Hilde! Fijn om al gelijk wat contactpunten te hebben. bijzonder onder de indruk dat je eerste workshop er al zo snel op zit :-)

Nienke zei

Superleuk om over je ervaringen in het buitenland te lezen. en geweldig de prioriteitstelling. 2 koffers waarvan 1 gevuld met quiltspullen... #sterkekeuze Je kaleidoscoopblok is tof.

Marry zei

Wat leuk om te lezen! Één van mijn dochters is al 4 x in Ghana geweest in haar jonge leven en houdt van de mensen daar, de vrolijkheid op straat, het relaxte, ze heeft een Ghanese vriend waarmee ze binnenkort gaat trouwen, ik ga je Blog met belangstelling volgen!

Marina Brito de Campos zei

Lang leven het internet! Lang leven quilten en quilters!

Chris zei

Leuk om te lezen! Ik vind je 'African Kaleidoscope' schitterend!!

Jo Huijsman zei

Fijn Hilda dat je hobby maakt dat je snel een beetje thuis bent in weer een nieuw land. Hulde aan de quilters.