donderdag 18 december 2014

In de knoop met Kerst


De afgelopen weken ben ik erg sterk geweest, al zeg ik het zelf. Zoals vermeld in mijn vorige blogje zou ik mij focussen op het afkrijgen van de top van mijn wolletjes kerstquilt. Dan zou ik die rond kerst kunnen gaan quilten of – wie weet – misschien zelfs wel af hebben. En ik zou mij ook niet laten afleiden door al die andere leuke projectjes die tussendoor zouden komen.
Maar we weten allemaal hoe dat gaat, toch? Vier weken lang aan één project? Kan prima natuurlijk. Maar wordt al lastiger als je tussendoor nog een leuke 2-maandelijkse Kim McLean Medaillion quilt middag hebt. Daar wilde ik natuurlijk ook flink wat blokken van af hebben om te laten zien hoe mijn kleurstelling gaat worden. En dat was leuk!

Zeker als iedereen hetzelfde patroon volgt is het heel goed te zien wat verschillende kleuren doen met de sfeer van de quilt. Die van mij wordt blauw met crème en bruintinten.

En dat was niet de enige afleiding. Ik had mij namelijk ook aangemeld voor een machinaal quilten cursus bij Karen Lipton (bij Quilters Palet). Ik had vorig jaar bij Karen al een cursus gevolgd om met boventransport mooie effecten te bereiken. Dit keer was het Free Motion fun. Ik heb zo’n handige BSR voet bij mijn Bernina, maar daar had ik altijd ruzie mee. Eigenlijk heb ik altijd mijn free motion quilting zonder die BSR voet gedaan en niet onverdienstelijk.
Karen heeft me nu laten zien hoe de BSR wél werkt (erg genant voor een IT-er: altijd verkeerde knopje gebruikt, ahem). En nu wil ik natuurlijk niet meer zonder! Kijk ‘es wat voor leuke draadklieders ik heb gemaakt.
  
Ondertussen ben ik ook druk bezig met het handquilten van Linda’s Antique Sampler – die is bijna af, en ik heb al aardig wat eelt gekweekt op m’n vingers. Daar laat ik dit keer geen fotos van zien, dat komt pas als die helemaal af is. Beetje spanning opbouwen kan geen kwaad, toch?

En geen zorgen, het is ook gelukt om door te werken aan de top van m’n kerstquilt. Tussen de bedrijven door heb ik tijd gemaakt voor het verwerken van de laatste onderdelen voor de hoekblokken en randen.

  
 Deze stippen en blaadjes moesten nog worden toegevoegd. En als je maar gewoon stug doorwerkt, dan komt ineens het moment dat ‘ie klaar is! Vanmiddag heb ik de top gedubbeld. Zo’n deadline voor een blogje is ook handig om een stok achter de deur te hebben voor dit soort projecten.



 Na lang nadenken en her en der ‘top overleg’ heb ik ook besloten hoe ik deze verder ga afwerken: ik knoop ‘m. Heb ik nog nooit gedaan dus ik heb mij goed laten voorlichten door anderen. En het komt neer op het standaard credo: gebruik het garen dat je zelf mooi vindt en doe de knoopjes waar je ze zelf graag wilt hebben. Als iemand toch graag meer instructies wil hebben, zoek dan maar eens op youtube naar: ‘how to tie a quilt’. Ik gebruik nu DMC perlé nr 8 garen.
 


Ik ben vanavond begonnen met de eerste knoopjes. Het schiet nog niet erg op. Ik word erg opgehouden door een kat die zelf willen uittesten hoe zacht de quilt ligt.




Graag gebruik ik deze gelegenheid om jullie allemaal hele fijne feestdagen te wensen met een hoop gezelligheid, warmte en genegenheid. Zorg goed voor de mensen om je heen en neem ook wat tijd voor jezelf. Misschien een paar steekjes zetten om lekker te ontspannen? Beste wensen voor 2015!
 


Lieve quiltgroeten,
Marjolein

6 opmerkingen:

Klaske zei

Frustrerend hé, een naaimachine die niet doet wat je wilt ;-)
Jij ook fijne feestdagen!

Unknown zei

Wat een gezellig verhaaltje! Het spreekt voor zichzelf dat voor jou ook alle goede Kerstwensen gelden! En bakken vol goeds voor 2015!

Unknown zei

Heerlijk bezig Marjolein!

Nienke zei

Wat een geweldig leuke projecten heb je onderhanden en zelfs nu weer bijna één af! Hele fijne dagen ook voor jou, met veel creatieve uurtjes hoop ik!

Trui zei

Wat een gezellig en herkenbaar blogje!
Nog een week tot kerst, dus dat gaat vast goedkomen met je mooie kerstquilt!
Mooie dagen gewenst!

Saskia Smit zei

Maqchine quilten, nog zoiets dat op mijn ooit-lijstje staat..

Fijne dagen