donderdag 31 december 2015

Bericht uit Ghana

Het is alweer 3 maanden geleden dat ik voor het eerst in Ghana uit het vliegtuig stapte.
De tijd is voorbij gevlogen en ik heb veel gezien. Ik ben ook heel wat wijzer geworden wat stof betreft, vooral na een rondleiding op de GTP/Vlisco fabriek in de buurt van Accra.
Hier worden Ghanese batiks zowel met de hand als machinaal geprint.


Voorbedrukte stof met de hand bestempelen voor een eigen karakter van de stof

Machinaal screen printen en bewerken van de stof

Op maat afgesneden stof in lengtes van 6 en 12 yard, klaar voor de verkoop 

Winkeliers kopen hun stof in

Natuurlijk koop ik het liefst stof dat in Ghana zelf is ontworpen en gemaakt maar
helaas worden veel designs van Vlisco en GTP in China gekopieerd en
liggen dan binnen een maand op de lokale markt voor minder geld.


Op de Makola Markt in Accra


Straatverkoper

Langs de straten lopen mannen met hun handel op hun hoofd in de hoop het aan voorbijgangers te kunnen slijten. Het liefst verkopen ze een lap van 6 yard, ongeveer 5,5 meter. Dit zijn meestal stoffen van Chinese makelij.
Het is in Ghana een gewoonte dat de man, in plaats van bloemen, een lap van 6 yard koopt voor zijn vrouw, of een van zijn vrouwen, opdat ze daar een mooie jurk van kan laten maken.


Mijn eerste patchwork voor een deken is klaar; ik moet hem alleen nog dubbelen en doorpitten.
Het is een stack 'nd whack van een stof, het originele patroon is in de border te zien.
De jongens die op onze compound het terrein schoonhouden, houden het hier even voor mij op.

African Dance

Het komende jaar hoop ik veel meer met deze kleurrijke stoffen te kunnen gaan werken.
Ik wacht nog op mijn naaitafel die de timmerman voor mij aan het maken is.


Het bepalen van de positie van het gat in het tafelblad voor de naaimachine

Een paar uur later heeft hij een passende doos gemaakt die hij in het tafelblad laat zakken

De tafel is bijna klaar. Maar eerst ga ik weer even terug naar Nederland, even bijkomen van alle nieuwe indrukken en afkoelen van het warme weer. Dan kan ik er straks weer met frisse moed tegen aan!


Groetjes, Hilde

12 opmerkingen:

miekequilt zei

Ik vind het heerlijk om je verhalen te lezen. Die tafel zal fijn zijn zeg.
Veel plezier in Nederland. Ik wens jou en je gezin een goed, gezond en creatief 2016!

Geckoboxes zei

Dank je wel! Voor jou ook de allerbeste wensen en de mooiste lappies voor 2016!

Nienke zei

Een lap stof in plaats van een bos bloemen, wat een briljant idee, ik zeg laten we dat in 2016 ook in Nederland introduceren ;-), erg leuk om je avonturen te volgen daar Hilde!

Marina Fluit zei

goede gewoonte een lap stof ipv een bos bloemen :-) en wat een mooie quilt! Die tafel lijkt me super handig ook. Fijne dagen in Nederland!

Hannie de Beer zei

Een zeer interessant berichtje! Een goed idee toch om een lap cadeau te geven inplaats van bloemen!

els zei

Een mooi idee om een lap stof te geven i.p.v. bloemen. Helaas zijn beiden hier niet te koop.
Ik geniet enorm van al je verhalen, dus zie alweer uit naar een nieuwe versie.
Een hele mooie jaarwisseling en een gezond, gelukkig, avontuurlijk en creatief 2016 gewenst.

Chris zei

Wat een prachtige stoffen en wat een voorrecht om eenrondleiding in zo'n fabriek te krijgen en helemaal om met zo'n prachtige stof een top te maken!! Geweldig!
Ik wens je alle goeds voor 2016!

Jo Huijsman zei

Een prachtig verhaal, prachtige stoffen, een prachtige quilt in wording en prachtige plannen voor 2016. Succes.

Anoniem zei

Mooie tafel, geniet van NL.

dutchcomfort zei

Leuk om te lezen Hilde, wat een kleurrijk avontuur. Voor jou en je gezin een goede jaarwisseling, een mooie start van 2016 en een veilige trip naar Nederland!

Ineke zei

Wat wordt dat een handige tafel. Veel plezier in Nederland, goede jaarwisseling en veel geluk in 2016.
Liefs, Ineke

flox zei

O wat leuk die foto's van die machines en die handdrukkers daarnaast. Mijn vader deed in de jaren 50 onderzoek naar de Vlisco drukkerij in Nederland, waar de handdrukkers - ook daar werden machinaal geprinte doeken, nog weer afgemaakt met handblokken- opeens allerlei eczeem kregen. Het kwam van de rode kleurstof.

Ik heb van hem mooie foto's van dat drukproces uit de jaren 50 en ik denk dat het niet zo veel verschilde van het drukproces waar jij foto's van gemaakt hebt. Leuk!