donderdag 3 april 2014

De lol van een groep

Zag van de week een grappig filmpje over de kracht van een groep. Hard lachen op z'n tijd is immers onverslaanbaar.


En niet alleen reizen is beter in een groep. Quilten is dat overduidelijk ook. Dat is niet nieuw, natuurlijk. Het is niet voor niets dat er allerlei Bee's georganiseerd worden. Maar het valt mij de laatste tijd op hoeveel meer een groep ook losmaakt dan alleen de gezelligheid van iets samen doen.

Randje per week blog

Kijk bijvoorbeeld naar de rage van de 'randje per week' borduurtjes en haakdekens. Hele hordes zijn daar op gestort en maken de mooiste creaties. Uiteraard uitgebreid ondersteund door blogs en groepen op Facebook  waardoor het ook makkelijk is om elkaars vorderingen te volgen. En dat stimuleert de rest natuurlijk weer om toch ook dat gaatje in de week te vinden om even wat creatiefs te doen en ook de randjes af te werken.
Crochet along 2014 FB

Zelf doe ik niet mee aan de randjes - heb weerstand geboden, en knok daar nog regelmatig voor. Merk dat ik soms toch naar heel mooi linnen op de rol zit te kijken met een mooi biesje waar je toch zo leuk zo'n merklap op zou kunnen zetten. Maar neen! Eerst weer wat afmaken. Ik hou vol. Of, nou ja, toch: ik ben wel gezwicht voor de Mysterie Quilt van het gilde, net als Klaske vorige week vertelde. We zaten zo gezellig met een groep bij elkaar en toen kwam de Mysterie ter sprake. En dan doet zo'n groep iets extra's met je: voor je het weet zeg je Ja tegen het idee en zit je ook stofjes bij elkaar te zoeken voor de Mysterie.


Gelukkig is 'ie te overzien: niet het meters naaiwerk zoals bijvoorbeeld met een Bonnie Hunter mysterie, waar in een paar weken een hele quilttop erdoorheen wordt gejast (ik overdrijf iets, natuurlijk ;-)). Maar 4 blokken per kwartaal. Tja, hoe kun je daar nou nee tegen zeggen.

Facebook groep Mysterie Quiltersgilde 2014

En ook hier een ondersteuning vanuit Facebook. Klaske gaf het vorige week ook al aan: er is een groep aangemaakt waar je je bij kunt aanmelden als je meedoet aan de Mysterie. Zo leuk om de verschillende stofkeuzes en stijlen te zien die andere quilters kiezen. Dat inspireert mij weer in hoe ik mijn blok wil indelen.
Inmiddels heb ik 3 blokken af, en ga ik starten aan de 4e. Daar zit ik nog een beetje te dubben over de stofjes voor de pompoen. En gelukkig: er staan al een paar voorbeelden van anderen in de groep waardoor ik weer wat vrijer kijk naar mijn stapel stofjes. Hoezo 'niet de juiste tint oranje' in m'n mandje? Bij Rose-Anne zie ik het effect van ruitjes op de pompoen en realiseer ik mij dat het natuurlijk helemaal niet persé oranje hoeft te worden… Zo maar weer even rondneuzen in m'n stapel.



Zo'n groep op Facebook is natuurlijk wel anders dan een gezellige bee waar je bij elkaar komt. Of een regiodag (paar weken geleden voor het eerst naar de regiodag Zuid-Holland zuid geweest - bere gezellig en voor herhaling vatbaar!) of een quiltweekend (hoe ver gaan we daar met het uren achter elkaar samen quilten, heerlijk). Maar als je dan toch het gezellige gekwebbel van mede quilters om je heen wilt hebben, of het gesnor van andere naaimachines op de achtergrond, dan is daar op internet ook van alles voor te vinden. Zelf heb ik regelmatig de Quiltcam van Bonnie Hunter aanstaan, of kijk ik een aflevering van The Quiltshow terwijl ik aan het naaien ben.


En op dit moment wordt op de BBC weer The Great British Sewing Bee uitgezonden. Die afleveringen neem ik uiteraard ook op zodat ik die naar wens terug kan kijken (gelukkig nu ook op youtube terug te vinden). Zo heb ik buiten de verschillende bee's en quiltafspraken ook mooi afgebakende uurtjes waar ik met mede quilters 'samen' met m'n hobby bezig ben.
http://www.bbc.co.uk/programmes/b03myqj2/episodes/guide 
 


En dat is maar goed ook - hopelijk is er dan gauw weer wat af, zodat er ruimte komt voor wat nieuwe projectjes. Want in al die shows komen ook weer zulke leuke nieuwe dingen voorbij ;-)
Maar - sterk blijven: eerst weer wat afmaken. Dus: even m'n bakken stofjes in: op zoek naar een pompoen.

Lieve quiltgroeten,
Marjolein

 

7 opmerkingen:

Unknown zei

Wat is dit heerlijk om te lezen, je krijgt er heel veel inspiratie door.........

Marjolein den Boer zei

Dank je Gerda - dat hoor ik graag :-)

Unknown zei

Heerlijk al die groepsactiviteiten. Dat maakt het quilten en handwerken driedubbel zo leuk!

Chris zei

Geweldig, dat filmpje over de kracht van een groep. Hoe krijgen ze het voor elkaar!

Nienke zei

Dacht je dat je alle uithoeken van het internet al wel een keer bezocht had, nee hoor, dank Marjolein voor het delen, ik ga me er komend weekend eens mee vermaken!! Terwijl ik aan mijn mysterie block quilt, maar natuurlijk.

Klaske zei

Tja wat een groep al niet kan doen hé?! ;-)
Ik eens rustig zitten voor de The Great British Sewing Bee..

Hannie de Beer zei

Laat mij nu ook niets weten over die programma's , daar zal toch verandering in komen neem ik me zelf voor!