donderdag 10 april 2014

Proefjes maken en technieken uitproberen.

Soms is één opmerking al genoeg om je aan te zetten nieuwe dingen uit te proberen. Liesbeth plaatste een bericht op haar blog, ik reageerde erop dat ik dat boek in mijn bezit had en dat ik er 's ochtends in bed met een kop koffie in las. Liesbeth reageerde terecht dat het geen leesboek was, maar een DOEBOEK.
OK, dat was een goede reden om nu maar eens aan de slag te gaan. Eerst heb ik stukken witte katoen bewerkt met wateroplosbare krijtjes van Derwent ( inktense blocks ).
Met de krijtjes teken je op de stof en daarna maak je m.b.v. een kwast het geheel nat, de lijnen en achtergrond vloeien dan deels in elkaar over. Bovenaan op de foto is te zien dat ik daar met water aan de gang ben geweest, aan de onderkant is alleen gewerkt met de krijtjes. Ik heb hier gewerkt met 3 op elkaar gestapelde lapjes, waardoor de kleurstof van de krijtjes naar de onderliggende stofjes door gegeven wordt als alle lapjes vochtig zijn. Naar beneden toe worden de kleuren vager, ze zijn dan ook zeer geschikt als ondergrond!
Nog zo'n leuke techniek uit dit boek is het werken met structuurgel. Met een oude pas heb ik een laagje aangebracht op één van de onderliggende lapjes, m.b.v. een frietvorkje heb ik er lijnen in aangebracht, daarna kon het drogen.
Je kunt er ook in stempelen en na drogen verdunde acrylverf op aanbrengen. De goudkleurige structuurpasta komt zo uit de tube, de andere is kleurloos.
Maar nu moest ik ermee aan de slag, om iets tastbaars te hebben voor dit blogbericht. Een lichtkleurig lapje die onderop de stapel heeft gelegen was de basis, daarop is het bovenste lapje gelegd, gescheurd in 4 delen. Als onderste lap heb ik rood gebruikt, omdat de cirkels ook rood zijn ( brengt de kleur terug), de lapjes zijn op de onderlap genaaid.
Het is elke keer zoeken wat te doen, daarom met rood garen een spiraal genaaid, maar de lijn is te dun, nu kun je dat oplossen door 4 of 5 keer over de lijn te naaien en je kunt er een andere draad overheen naaien, denk aan een wollen draad.
De zwarte lijnen op de gescheurde lap heb ik overgebracht op de onderliggende stof, om het ontwerp door te trekken over de oppervlak van de onderlap. Ik wilde ook het deel met de structuurverf op mijn ondergrond hebben, één stukje is los geknipt van de rest, in de spiraalvorm is het op de ondergrond vast genaaid.
Eigenlijk is de rode onderlap te sterk van kleur, dat kun je oplossen door met een lichte kleur garen de ondergrond intensief machinaal te quilten.
Het is gedaan met een beige kleur garen, door het intensieve quilten komen de banen met de zwarte strepen meer naar voren waardoor de strepen nu bovenkant en onderkant van het werk verbinden. Leuk is zo'n ontdekkingsreis! Wil je het hele proces volgen kijk dan hier en hier.


4 opmerkingen:

Hannie de Beer zei

Goede proefjes, en zo mooi verwerkt , ook door het fraaie intensieve quiltwerk!

Unknown zei

Heerlijk dat geklieder...... Interessant om het hele proces te kunnen volgen.

Nienke zei

Ja dat is een superleuk boek, en goed dat je er ook serieus mee aan de slag bent gegaan, in de kast worden ze zo sjagerijnig die boeken ;-), leuk!

Jo Huijsman zei

Mooi hoor Aart hoe je bezig bent met je proeven. Het resultaat mag er zijn.