vrijdag 4 april 2014

Fotoreportage van dag 3 van de Tentoonstelling Miniatuurquilts en "het" recept!!

Het blijft nog steeds lekker druk in de Synagoge


Je kunt je paspoort thuislaten, maar neem wel je ledenpas mee!

toepasselijke quiltjes

Als je naar je eigen quiltje komt kijken moet je er natuurlijk mee op de foto!!

Vrijwilligers moeten ook lunchen....


Inspiratie tijdens de lunch voor een nieuwe sampler....

Overal zijn quiltpatronen te zien


 Een inspiratiebron voor een kerstquilt?




HET recept van DE kruidkoek van Marlien. Zij bakt elke dag 2 of 3 koeken voor bij de koffie of thee. Iedereen geniet daar enorm van en er was vraag naar het recept. Hier is het dan!!


Dank je wel Marlien voor het gastvrije onthaal in de synagoge.
KRUIDKOEK MARLIEN 

300 gram volkoren bloem
250 gram donkerbruine basterd suiker
1 zakje back-in
1,5 eetlepel keukenstroop
1,5 eetlepel gember siroop
1 ei
1 volle (berg) theelepel kaneel
1 volle(berg) theelepel nootmuskaat
1 volle (berg) theelepel gemalen kruidnagel
1 snuf zout
2 dl melk

Alles in een kom mixen tot het in losse brokken van een lepel valt. Een
soort dikke brei. Dan twee eetlepels krenten, twee eetlepels gedroogde
cranberry's en de helft van een zak gedroogde vijgen in kleine stukjes
gesneden ( zonder de harde steeltjes ) erdoor.
Vindt je het te droog, dan kun je er nog WEINIG melk doorroeren, maar niet
te nat maken, dan blijft de koek te laag en te hard.
Kwestie van uitproberen. Het deeg in een goed ingevet bakblik doen.
Bij mij gaat de koek dan een uur in een voorverwarmde oven van 150 graden en
daarna leg ik er zilverfolie over zodat de bovenkant niet verbrand en dan
nog 15 minuten.
Als je de koek uit de oven haalt stort ik hem meteen op een plank uit het
bakblik. Dat gaat makkelijker dan later en de koek koelt zo ook beter af,
hij blijft lang warm!

Vandaag de laatste dag, ga nog even een kijkje nemen als je in de gelegenheid bent. Het zijn kleine, maar hele fijne quiltjes!

  

7 opmerkingen:

Marja zei

Ik mocht 2 dagen als vrijwilliger aanwezig zijn. Het was een mooie tentoonstelling. Bovendien was het reuze gezellig (en goed toeven in de zon).

Groetjes,
Marja

Marja zei

PS: de kruidkoek ga ik zeker maken! Groetjes, Marja

Ineke zei

Mijn paspoort staat er duidelijk op, dank je wel. En die vloer....daar zullen we straks wel resultaten van zien.

Geckoboxes zei

Wat fijn dat het zo'n geslaagd evenement is geworden! de lokatie en gastvrouw hebben daar, denk ik, zeker aan toe bijgedragen!

Jo Huijsman zei

Dank voor het recept, de koek was heerlijk en ik ga ermee aan de slag. Op mijn blog ga ik over de fantastische expositie vertellen, maar eerst roept de tuin.

Hannie de Beer zei

Was weer een mooie tt. Dank aan alle medewerkers! De Joke ga ik ook eens uitproberen.

Hannie de Beer zei

Natuurlijk bedoel ik kruidkoek! Soms komt er spontaan een fout in de reactie , sorry.