donderdag 8 mei 2014

Designwall


Hebben jullie een plekje waar je kunt spelen met je quiltblokken?

Een hoekje achter een deur, of een gordijn dat je precies zo kunt strak trekken dat je een heel end komt? Ik heb zelf zo'n vrijstaande designwall van ca 1.85x1.85 die ik om de zoveel tijd in elkaar zet in de gang. En dan heb ik toch een hoop lol! Want je kunt prima op een computer een ontwerp verzinnen. Maar pas als je de blokken zelf in je hand hebt met precies zoals de stofjes dan in het echt uitkomen zie je het effect van onbedoelde of bedoelde neveneffecten.
 
Zo had ik voor de Pineapple Quilt voor die vriendin van mij, Linda, bedacht dat in de computer hij er zo uit zou gaan zien:
 
In het echt is 'ie veel mooier geworden: omdat er één blokje een iets ander stofpatroon had gevolgd kwam er ineens een heel mooi centerpiece wat de hele quilt als ontwerp bijzonder maakt. Lekker mee gespeeld op m'n designwall en al snel was ik eruit dat hij toch echt zo moest worden.
 
Nou waren dit maar 9 kleine blokjes, dus dat had ik ook op een tafel kunnen doen. Het wordt iets ingewikkelder met grote quilts. M'n allereerste designwall bestond uit piepschuim isolatieplaten. Gewoon, van de Gamma. Beetje creatief aan elkaar zetten, en dan kon je er wel iets op kwijt. Nou ja... Kijk zelf maar naar deze poging om een Antique Sampler een beetje bij elkaar te leggen...
 
Op diverse blogs zag ik mooie wandconstructies voorbij komen. Creatief met ophanghaken en vaak ook in een speciaal ingerichte naaikamer (och, als dat er ooit van komt!!).
 
En toen ik eindelijk mijn handig in elkaar te zetten en eenvoudig weer op te ruimen variant tegenkwam was ik maar wat blij. En dan kun je zo'n Antique Sampler bijvoorbeeld zo bij elkaar puzzelen, met ook nog net genoeg ruimte om dan uit te kiezen welke randblokjes het beste waar uitkomen.

 
En dan kun je het ook even laten hangen, paar keer langs lopen. Foto van maken - want dan zie je vaak pas echt waar de rare blokjes uitkomen.
Hoe doen jullie dat? Gordijnen op deuren? Handige kamerschermen met molton? Een dekbedovertrek waar je op kunt spelden en weer oprolt als het weg moet? Ik ben nieuwsgierig :-) 
 
Lieve quiltgroeten,
Marjolein 

12 opmerkingen:

Marly zei

Hier is mijn design wall, in het Engels, maar samen gevat: een gordijn rail van Ikea (compleet met ringen en knijpertjes) en een fleece deken van Blokker. Samen minder da €10,-. http://marlysquilts.blogspot.nl/2014/03/my-design-wall.html
Het is makkelijk de fleece opzij te schuiven of af te halen als we logees hebben (mijn naaihoek is in de logeerkamer!)

Saskia Smit zei

Ik doe het nog met de gammaplaat.

Pauline zei

Ik heb de luxe van een eigen kamer en daar heb ik een grote fleecelap opgehangen met een lat boven en onderin, zo kan ik mijn blokken opprikken en laten hangen, langslopen, schikken en herschikken.

Liesbeth Wessels zei

Ik heb aan een wand 2 meter breed flannel hangen, 2 meter lang, lat onderin, lat bovenin. hangt er eigenlijk altijd, maar kan ook opgerold worden. Geweldig om al het onder handen werk te zien hangen. groeten van liesbeth

Hannie de Beer zei

Ik speld een oud laken,op de grote quilt die in de hal hangt, en dan de blokken op het laken spelden, maar ik zie hier zeer bruikbare ideeën langskomen!

Quilt Quebbel zei

Wat een ideetjes allemaal. Ik zit er nog vaak mee te knoeien. Laken met stokken, flanel met grote knijpers. En dan het opspelden is geen makkie, het blijft zo wiebelen. Blijft het op een "design-wall" vanzelf plakken?

Nienke zei

Wat een leuke suggesties allemaal weer. Ik heb ook al van alles geprobeerd. Maar merk dat ik tegenwoordig op de plek waar een quilt hang, de quilt omdraai, een flanel lap (grijze molton matrashoes van oorsprong) over de lat trek, en daar op begin te schuiven.
Dat grijs is nog wel een weetje, ik volgde ooit een workshop van Kaffe Fassett en hij gaf de tip om de flanel lichtgrijs te doen voor de minste beïnvloeding. En het grote voordeel voor mij is dat ik die grijze lap altijd zie liggen, dit in tegenstelling tot wit tussen al mijn witte verfkatoen ;-).

Joke W. zei

Die je nu zelf gebruikt wil ik wel iets meer van weten. Is het opvouwbaar?
Joke W.

Marjolein den Boer zei

Ohh, wat leuk al die reacties. Als je wilt kun je me ook een foto mailen van je designwall oplossing, dan plaats ik een update met alle suggesties :-) (marjolein.denboer@ziggo.nl)
En Joke: Ja, die van mij is opvouwbaar. Zijn tentstokken met een losse molton hoes, waar de blokken op blijven hangen. Als ik ze wat langer wil laten zitten doe ik wel hier en daar een speld.
Hij is van 'Cheryl Ann's Design Wall'. Ik heb 'm zelf in Nederland besteld via internet bij het atelier van Maaike Bakker.

Chris zei

Die ben ik ook wel eens tegengekomen. Ontzettend handig lijkt me dat, vooral omdat je hem weer kan opruimen.
Mijn ateliertje zit in mijn tuinhuisje!
Daar heb ik wel een vaste ontwerpwand gemaakt.

Klaske zei

Ik prik mijn blokken op de quilt die in de kamer hangt. Één probleempje, de quilt moet dan niet te groot worden ;-) heb helaas niet een ruimte waar ik een echte designwall kan maken.

Aart zei

Ik heb ook niet de ruimte voor een design wall, gebruik vaak de vloer in de kamer, tijdens het langs lopen kijk ik regelmatig. Meestal maak ik geen groot werk, dus het neemt niet zo veel vloer in beslag.
http://quiltaart.blogspot.nl