donderdag 12 maart 2015

QS13 Les vijf in het teken van ritmes

Alweer vijf weken geleden heb ik het eerste verhaal over mijn QS13 belevenissen geschreven op dit blog. Inmiddels zijn wij een opdracht en een les verder dus is er weer het één en ander te vertellen.

Voor wie het nog niet weet, QS13 staat voor Quilten Speciaal 13. Het  is een tweejarige opleiding die voor de 13e keer georganiseerd wordt door het Quiltersgilde. De opleiding is gericht op een specialisatietraject waarin veel aandacht is voor het experimenteel werken in de lijn van artquilts.

In les vijf en straks ook in les zes is Maryan Geluk onze docent en is het thema ritme. (door op de naam van Maryan te klikken kom je op haar website).

Aan het begin van iedere les wordt er uitgebreid stilgestaan bij de opdracht van de vorige les. 
Het huiswerk van les vier bestond uit  een onderzoek naar verschillende composities door vijf foto’s te maken van een onderwerp. Deze foto’s te bewerken in bijvoorbeeld een fotoshop programma en vervolgens één compositie als uitgangspunt te gebruiken voor het maken van een collage. Het doel van deze opdracht was te ontdekken hoe een compositie een bron van inspiratie kan zijn. Het zijn bouwstenen om een werkstuk te maken met spanning, balans en ritme.


In het leslokaal heeft het Quiltersgilde inmiddels een enorm prikbord over een hele wand gemaakt. Een mooi gezicht om alle foto’s en collages zo bijeen te zien en het is bijna een op zichzelf staande collage. Doordat iedere cursist het eigen werk toelicht en vervolgens feedback ontvangt van de docent is het bespreken van het huiswerk elke keer weer een leerproces voor ons allemaal. 
De foto is bewust wat onduidelijk. Niet iedereen wil het werk groot in beeld, maar het geeft wel een indruk. 

Daarnaast moeten wij bij toerbeurt een opdracht voorbereiden,
altijd iets lekkers bij de koffie en niet geheel onbelangrijk;
een toelichting op een beeldaspect, deze keer was het vormen
en een verslag van een museum bezoek, in dit geval het SieboldHuis in Leiden. 
In het kader van het Textiel Festival 2015 in Leiden is hier een tentoonstelling ingericht met als titel
Textiel: een reflectie op de Siebold-collectie.
Professionele textiel kunstenaars en amateur kunstenaars hebben kunst gemaakt die is geïnspireerd op de collectie van het museum. Wat betreft de amateur kunstenaars ken ik er twee, Marjolein zit bij mij op QS13 en Aart maakt deel uit van AQGO waar ik ook lid van ben. Twee cursisten van QS13 (Petra en ik) hebben werk ingezonden voor de wedstrijd Water-Land. Petra haar werk is genomineerd voor een prijs en mijn werk mag ook hangen. Natuurlijk heb ik ook een paar tipi's gemaakt voor de tipi tent van het Quiltersgilde. Een leuk klusje en ik heb begrepen dat er nog steeds tipi's kunnen worden ingestuurd.

De toelichting van de docent op haar werk, met ondersteuning van foto’s is voor ons ook super leerzaam en de tips die Maryan deze keer aan ons gaf, daar heb je als art- en traditioneel quilter wat aan, vandaar dat ik er hierbij eentje doorgeef.
Maak tijd voor jezelf vrij, gun je zelf die tijd als is het maar twee uur per dag en ga hierin bezig met je ideaal. Dus niet eerst het huishouden, of de boodschappen, of…..vul zelf maar in, maar bezig met je creativiteit. Je zult merken dat je steeds meer gaat ontdekken en steeds verder komt.

De inleiding over Ritme aangevuld met beeldmateriaal heeft meer inzicht gegeven over wat een ritme is en de invloed van een ritme op je werkstuk.

Na alle theorie is het meestal na de lunch tijd voor de praktijkles
Wij hadden de opdracht om zeven dagen achtereen een halfuur per dag lijnen te tekenen.


Met deze lijn tekeningen zijn wij aan de slag gegaan.
Een cirkel knippen uit een lijn tekening en vervolgens een andere tekening er onder leggen en hiervan een compositie maken en daarna variaties maken met meerdere cirkels en/of vierkanten.





De opdracht voor de volgende les is om van een op deze manier ontstane compositie een werkstuk te maken. Het hoeft niet perse in textiel, alle materialen mogen gebruikt worden.
Het is weer een leuke uitdaging.
Ook moeten wij de komende weken kijken naar ritmes die wij tegenkomen in het dagelijkse leven en hierbij woorden zoeken die een beeld oproepen. Werk genoeg en daarom ga ik er snel mee aan de slag. Het idee is er. De materialen voor het werkstuk zijn in bestelling en in het weekend het idee proberen om te zetten in daden.






Zondag was het prachtig weer en heb ik in het zonnetje genoten van het Quiltnieuws. Leuk dat er een artikel instaat van Marijke Schurink, onze docent  van les drie en vier.



7 opmerkingen:

Aart zei

Weer een interessant bericht, Jo! Wat leuk om te lezen dat je zo lekker bezig bent en veel leert.

Hannie de Beer zei

Met veel plezier lees ik je berichten. Heel interessant, en inspirerend deze opdrachten!

Klaske zei

Leuke tip van Maryan, daar voel ik wel wat voor ;-)
Volgens mij krijg jij enorm veel inspiratie door deze lessen.

marjolein zei

Mooi samengevat Jo!

Nienke zei

Je enthousiasme spat van het scherm af en daar begrijp ik alles van, leuk hoe de opdrachten telkens met een andere wending weer nieuwe inzichten opleveren, je gaat goed!!

Chris zei

Niet eenvoudig allemaal. Het lijkt me wel een hele uitdaging.

Marina Brito de Campos zei

Wat een leuk en inspirerend verslag van je les!