zondag 22 maart 2015

‘SELFCANTUS’ performance en tentoonstelling door Lichel van den Ende tijdens het Textiel Festival in Leiden, 2015



Van woensdag 13  t/m zaterdag 16 mei vindt het 5e Textiel Festival plaats in Leiden in de St.Pieterskerk in Leiden.

Lichel van den Ende zal deze manifestatie op 13 mei om 10 uur openen met een performance. Vele objecten, draagbare kostuums, zullen gepresenteerd worden.
Als Community Artiest, beeldend kunstenaar roept Lichel mensen op die enthousiast zijn om gezamenlijk een object te creeeren. Deze samenwerking , de communicatie brengt hem tot bijzondere voorstellingen. Reeds is gepresenteerd: Sokken-, Ondergoed- en Knopenobjecten. Het Verlorenhandschoenen project is nog in volle gang.
Voor deze gelegenheid maakt hij een creatie, ‘Selfcantus’, samen met  liefhebbers van de kruissteek. Tijdens deze 4 dagen wordt ter plekke een enorm kostuum vervaardigd van honderden kleine stukjes borduursels , aangedragen door vrijwilligers, welke al maanden eerder zijn benaderd door Lichel via kranten en andere media.


Nog steeds kunnen creatieve mensen zich aanmelden om een klein stukje stof op eigen wijze te borduren. Hieronder een uitleg van de kunstenaar over hoe je kunt bijdragen aan dit kunstwerk.

Op woensdag 13 mei aanstaande mag ik het Textiel Festival in Leiden in de Pieterskerk openen met een performance. Het Festival duurt 4 dagen tot en met 16 mei. Voor dit gebeuren plaats ik mijn borduurcreatie in de Pieterskerk en tijdens de festivaldagen kunt u uw stukje borduursel op de japon -eventueel met hulp van ons- op een speciaal voor uw stukje gereserveerde plek komen naaien.
Ziet u geen kans om te komen, opsturen naar mij vooraf aan het festival mag natuurlijk ook. Alle stukjes samen gaat één geweldig groot borduursel vormen!

·       Ik zorg voor het lapje. LET OP!! Wel aan de goede kant borduren. U mag het eventueel naknippen als u betere borduurstof hebt, alleen echt niets veranderen aan de vorm, anders past het niet op de puzzelruimte van onze creatie.
·       Borduren met borduurgaren/zijde. Graag met kruissteekjes.
·       Lapje graag vol borduren alstublieft.
·       De kleur en ontwerp mag u zelf bepalen.
·       Vindt u het allemaal te ingewikkeld dan mag u ook een oud borduursel gebruiken. Een stukje van bijvoorbeeld oude geborduurde schilderijen, maar dan wel graag een klein -of groot- persoonlijk  accent aanbrengen.
Heeft u nog oude borduursels die ik eventueel voor mijn creatie zou mogen gebruiken? Heel graag!!

Ik hoop dat dit verhaal duidelijk is? Voor eventuele vragen kunt u mij altijd mailen.


1 opmerking:

Hannie de Beer zei

Heel bijzonder! Ik ga er over denken om een lapje aan te vragen!